Tjena, jag har precis kommit fram till att luta och såpa mitt furugolv efter resonemangen i tidigare länken med "bara" 76 svar:)

Men nu har jag en annan fundering, jag ska lägga mitt massiva furugolv på underlag av spånskivor. Hur lägger jag detta?

Ska det skruvas i underlaget eller läggas flytande?

Om det läggs flytande ska det då limmas i både långsidor och kortsidor eller ska de sammanfogas med hjälp av spik/skruv?

Jag har fått för mig att detta är ett känsligt moment då golvet måste kunna "röra sig" på rätt sätt.

T
 
Inte flytande, skruva, spika (inte i spånskiva) eller limma till underlaget. Att limma not mot fjäder (långsidor) passar bara lamellparkett, används aldrig till massiva trägolv. Limma kortsidor är däremot OK men inte alltid nödvändigt.

Och ja, detta är jätteviktigt, mycket viktigare än ytbehandlingsmetoden för golvets livslängd och funktion.
 
Ok, ja mitt "problem" är ju att man rekomenderar att lägga lamellgolv på spånskivor men nu har jag kommit över furugolv för 89:-/kvm som är massivt.

Det finns ju inga bra beskrivningar från tillverkare på massivt golv på spånskivor.

Men jag har en fundering, vad är skillnaden på att lägga ett massivt golv direkt på reglarna eller lägga golvet på spånskivor?
Det kan väl inte bli någon skillnad om man skruvar golvet direkt i reglarna jämfört med att skruva golvet i reglarna genom spånskivan?

T
 
Japp , skruva låter rimligt. Ska man skruva sunligt eller i spånten? Smaksak kanske men vad tycker ni?

T
 
Skruva i sponten, det är snyggare än synliga skruvskallar.
 
ok, Jureit hur har du löst ventilationen i taket? Enbart vid takfot eller även vid nocken?

T
 
Jag vänder tillbaka ursprungsfrågan med stil och finess.

En liten parentes ifall du får något infall att riva bort spånet så gäller följande:

Ett furugolv är självbärande från 25 mm tjocklek. Har du kommit över tunnare furugolv måste du lägga spånskiva eller plyfa för att få stabilitet i golvet (gäller cc60-golv).
 
En annan detalj vid skruvning/spikning är att det bör göras i skrå, dvs (lutning )mot den föregående brädan. Detta hjälper till att hålla ihop golvet och minskar springorna vid läggningen.

Jag har lagt både 20 mm furugolv på spånskiva och 25 mm på reglar. 25 mm är på gränsen, särskilt om det är över 60 cc på vissa ställen (som i gamla hus). Om man skulle slipa om golvet får man vara lätt på handen. Gjorde jag om jobbet skulle jag nog välja ett något tjockare golv.
 
Eller tätare mellan reglarna... :)
 
vilken typ och dimension på skruven skall det vara samt vilket avstånd mellan skruvarna?
 
vilken typ och dimension på skruven skall det vara samt vilket avstånd mellan skruvarna?
58 mm grabber spånskiveskruv eller motsvarande. Förborra och försänk (fräs lite med skruvdragaren i det förborrade hålet) i golvbrädan innan. Annars spricker det.
Siljan har en självborrande skruv men det paket jag provade var värdelöst. Ingen styrsel i skruven.
Skruva i reglarna så har du avståndet givet.
 
betula skrev:
Inte flytande, skruva, spika (inte i spånskiva) eller limma till underlaget. Att limma not mot fjäder (långsidor) passar bara lamellparkett, används aldrig till massiva trägolv. Limma kortsidor är däremot OK men inte alltid nödvändigt.

Och ja, detta är jätteviktigt, mycket viktigare än ytbehandlingsmetoden för golvets livslängd och funktion.
Jodå, det förekommer att man limmar massiva golv om det är mindre yta.
(Man bör dock vara medveten om att det rör sig ganska mycket.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.