Jag har tänkt att inom kort skaffa ett kombokit med skruvdragare och slagskruvdragare. Bor i trähus och skruvdragaren ska användas för generell montering i detta. Slagskruvdragaren kommer användas i kommande altanbygge. Jag har fastnat för två olika kit:

Makita med skruvdragare DDF453 och slagskruvdragare DTD146:
http://www.bauhaus.se/kombokit-makita-18v-ddf453-dtd146-2x.html?nosto=nosto-startpage-1

Bosch med skruvdragare GSB 18 V-LI och slagskruvdragare GDR 18-LI:
http://www.bauhaus.se/kombokit-bosch-bla-gsb-18v-li-gdr-18-li-l-boxx.html

Makitapaketet har större batterier (2x2,0Ah vs 2x1,5Ah). Bosch skruvdragare har högre vridmoment (67Nm vs 42 Nm) och slagborrläge. Boschen är dock något tyngre.

Jag har svårt att avgöra om något av paketen är mycket bättre än det andra. Priset för dem är i stort sett lika. Är de snarlika eller känns något av paketen vettigare än det andra?

Jag kommer även behöva borra ett par hål i vårt badrum för upphängning av bänkskiva. Väggarna är beklädda med granitkeramik. Fixar någon av skruvdragarna detta med rätt borr?
 
Beställde nyss en Bosch GSR 18V EC skruvdragare med 2st 4Ah batterier blev det.
Anledningen till 4Ah är att jag vill kunna ha tigersåg osv framöver (med samma batterier).

I ditt fall skulle jag inte stirra mig blind på Ah då det följer med 2 batterier och både boschen och makitan laddas upp med snabbladdare.
 
1,5 och 2Ah är alldeles för lite för en 18v skruvdragare (jag har 1,5Ah batterier, funkar ok till slagskruvdragare). Skulle även rösta på att köpa en slagskruvdragare och en vanlig borrmaskin/skruvdragare istället för slagborr (som är onödigt stor).

Så inget av dessa säger jag. Bosch 3Ah-6Ah 18v verkar lustigt nog vara exakt lika stora och lika tunga. så minst 4Ah batteri.
 
Hur menar du?
1,5 och 2Ah är för lite för en 18v skruvdragare men du har 1,5Ah och det funkar ok? Vad har du för skruvdragare?

Vad jag kan se gör inte Bosch 3Ah batterier längre. Varkar vara 1,5, 2,0, 4,0 och 5,0.
 
Tingis skrev:
Hur menar du?
1,5 och 2Ah är för lite för en 18v skruvdragare men du har 1,5Ah och det funkar ok? Vad har du för skruvdragare?

Vad jag kan se gör inte Bosch 3Ah batterier längre. Varkar vara 1,5, 2,0, 4,0 och 5,0.
Dom har även 6,0Ah batterier i 18V serien.
 
Trots att jag gillar Makita mycket så kan jag inte rekommendera den skruvdragaren. Min pappa köpte den när vi byggde huset. Den visade sig omgående ganska slö, orkade inte alls lika mycket som min 14-voltare Makita. Speciellt när vi satte spån & gips så var skillnaden stor. Att köra dosfräs gick inget vidare. Den var trött även när grova skruv skulle dras i reglar etc. Enligt någon "expert" ska det där vara en budget-Makita. Inte samma kvalité som dom dyrare maskinerna.
 
Tingis skrev:
Hur menar du?
1,5 och 2Ah är för lite för en 18v skruvdragare men du har 1,5Ah och det funkar ok? Vad har du för skruvdragare?

Vad jag kan se gör inte Bosch 3Ah batterier längre. Varkar vara 1,5, 2,0, 4,0 och 5,0.
Alltså 1,5Ah funkar bra till slagskruvdragaren (den blir liten och smidig och ganska bra "räckvidd") men till skruvdragaren (utan slag) tar dom slut väldigt fort.

Har 1,5Ah, 3Ah och 6Ah batterier. 1,5Ah->3Ah är väldigt stor skillnad (skruvdragaren tappar kraft väldigt fort, typ som att den är svagare redan från början) men 3Ah->6Ah tycker jag inte upplevs som lika stor skillnad.
 
Jag tycker att du ska känna och klämma på dem i butik salt även kolla in övriga maskiner som du kan tänkas vilja ha. Själv har jag ett annat kit från Bosch med GSR 18V-LI och GDX 18 V-LI samt två 3Ah-batterier. De batterierna använder jag även i en tigersåg. Om du hittar det kitet så skulle jag säga att det är ett bättre köp.
 
Många bra synpunkter som kommit fram här. Det får bli ett Boschkit!
 
Jag har väldig beslutsångest. Är inne på Bosch då jag redan börjat köpa 230V maskiner från blå serien, dock inget på batteri. Min gamla Makita 12V börjar vara lite trött så skulle vilja byta ut den. Men eftersom jag inte har något 18V på batteri så kan jag gå vilket väg jag vill, dock tänker jag mig att man följer den väg man går så man slipper ha dubbla uppsättningar av batterier och laddare.

Fördel Makita kitet: Starkare slagdragare (160Nm), större batterier och snabbare laddare.
Nackdel: Svag vanlig dragare

Fördel Bosch: Bättre vanlig dragare jämfört med Makitan.
Nackdel: lite svagare slagdragare (130Nm), mindre batteri, mindre snabb laddare.

Kommer färdigställa ett garage invändigt, ett hembiorum i huset, altan och småfix.

Vad ska jag köpa? :surprised:

Edit: Ett annat alt är att köra på Bosch gröna då jag även skulle behöva en sticksåg.
http://www.bauhaus.se/skruvdragare-psr-18-li-2-sticksag-pst-18-bosch.html
 
Redigerat:
Jag tror den gröna är bra. Har en standard grön (14v) skruvdragare som komplement till en blå 18v gdr och blå 18v gsr (mellanmodell) och den duger till allt som den blå klarar (bara irriterande långsamt jämfört med den blå 18voltaren).

Blå 18v kitet du länkar till har för små batterier.
 
Var och klämde och kände på Bosch blå och grön, Makita, AEG och Ryoby. AEG gillade jag inte alls, Bosch grön kändes väldigt plastig och billig, Bosch blå känns som kvalitet och skönt grepp, Makita lika som Bosch blå, Ryobi kändes okey att hålla i men de vägde lite mer än blå och Makita. Ryobin hade även lite sämre balans i handen, beror antagligen på vikten.

Men idag har jag kolla lite pris vad skruvdragare, slagskruvdragare, mutterdragare kostar nakna och jämfört Ryobi med Bosch blå och Makita. Generellt skiljer det upp åt dubbla priser för de dyra märkena. Sedan går de två att hitta i Tyskland/ England till en billigare peng, och då skiljer det inte jätte mycket mot Ryobi men krävs att man har lite fram förhållning på sina projekt om man behöver komplettera med fler verktyg.

Så nu funderar jag på att köpa Boschkitet och senare komplettera med snabbare laddare och 2st 4Ah batterier från tyskland, kostar ca 1600 kr. Är nog lite färgad då jag redan har Bosch blå =)
 
som sagt till gdr:en räcker 1,5Ah fint så en kombo två 1,5Ah och två lite större batterier klarar du dig fint på. Till två maskiner måste du hur som helst ha minst tre batterier (helst fyra). Den lilla laddaren räcker fint, jag körde med den i ett par år innan jag köpte den största (fattar inte varför då det inte ens var en flaskhals), använder idag båda.

Dock står jag fast vid skippa gsb och ta en gsr istället :)
 
I det paketet som sälja ut till kampanjpris är det ju en GSB så tyvärr kan man inte välja.

tack för infon ang batterier och laddare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.