Hej alla !

Vi har hittat en tomt på 1340 kvm som vi är intresserade av. Men mäklaren upplyste oss att tomten har fungerat som sopptipp fram till 1940. Efter ett samtal hos kommunen har jag fått reda på att det är ägaren till tomten som ansvarar att miljöfarliga föremål forslas bort på ett korrekt sätt. Fick tipset att anlita en markkonsult för att göra en geoteknisk undersökning av marken. Eventuellt göra några provborrningar på utspritt område och se vad man hittar.

Men en sådan undersökning kostar tydligen allt mellan 5-20.000:- Hur bör man lägga upp det här inför säljaren ? Kan man föreslå en deal om att om de betalar för undersökningen och om de inte hittar något konstigt så köper man tomen, annars har man rätt att hoppa av ? Det är ju inte helt lätt med formulering av ett sådant avtal. Man vill ju inte hamna i en sits att man måste köpa en tomt med miljöfarligt gods som kostar en förmögenet att forsla bort.

Sen vill man inte riskera att någon annan hinner före och "kniper" tomten innan.

Någon som har någon erfarenhet av liknande situationer att dela med sig ? Alla tips o förslag är varmt välkomna.

/Christian
 
Det där kan vara knepigt. Om man försöker sätta sig in i säljarens situation så vill hon/han säkerligen har så mycket pengar som möjligt för så liten insats som möjligt. Om det finns fler spekulanter skulle jag sätta en slant på att säljaren INTE är intresserad av att stå för en geoteknisk undersökning. Har ni kollat med mäklaren eller säljaren om det kanske ÄR en geoteknisk undersökning gjord? Låter knivigt, berätta gärna hur ni gjorde och hur det gick sen, och lycka till!
 
Det är ju inte bara risken att marken är dålig stabilitetsmässigt, den kan ju också vara full med allehanda gifter som deponerats under tiden den fungerade som soptipp.
Hör med kommunens miljökontor om någon undersökning gjorts någon gång tidigare.
 
Bygga hus på gammal soptipp låter inget vidare. Jag skulle aldrig köpa ett sådant hus oavsett hur många undersökningar som gjorts.

Lyxbostäderna på östra Lidingö i Gåshaga som varit omskrivna ligger på "Rastas" gamla mark. Rasta (Shell)var de som tog emot den mesta av oljan och drivmedel till Storstockholm under lång tid. Där lyckades man sanera någorlunda och sälja de flesta 10 miljonerslägenheter med reklam om det fina läget. Jag är tveksam.

Fundera både en och två gånger.
 
Håller med...mkt tveksamt ! Dom dumpade ju allt på den tiden...vilken skit som helst !
Skall du ha egen brunn ? Tänk till en gång extra i så fall..
Men det är klart...det kan ju finnas goda chanser för avdrag av geo-undersökning...men det beror ju på vad tomten kostar också, ingen är ju intresserad av att betala det om tomten bara kostar tex det dubbla ?
 
Låter inte bra. Jag hade hoppat av direkt.
Det går fler tåg!
Men berätta vad Ni kom fram till, senare..
 
Hej alla igen !

Tack för alla svar.

Jo, jag kan bara hålla med om alla svar här. Vi har snackat lite med en mängd olika folk (inga experter dock), och vi har valt att hoppa av detta "tåget". Det är för många risker med det hela och som sagt, det går ju fler tåg. Det hade förresten inte gjorts någon tidigare geoteknisk undersökning.

/Christian
 
Skönt att höra... jag funderade på om era barn skulle bli gröna och ludna om de åt av vinbären...!
 
Sedan kan man ju alltid undra över vad värdet på huset blir om man vill sälja - folk kollar och ser att det varit soptipp - jag skulle dra mig ur ett husköp direkt då. Vi funderade på en jättefin tomt (Husarvägen 13, Saltsjö-Boo, Nacka ifall nån tittar på den) - men det ligger en gammal soptipp intill - och vi vill odla i trädgården. Man vet aldrig vad det ligger för gammalt skrot och läcker - nån gammal bil med sönderrostat oljetråg och glykol i kylaren :-[ Det blev efter ett kort funderande ett sorgset adjö - inte ens om dom slänger den efter mig vill jag ha den.

Å andra sidan är ju allt utanför gamla muren i Gamla Stan, Stockholm, soptipp från 1700-talet ;-) - En tomt där kanske ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.