Jag tänker nytt hus och då garage som en del av huset, men utan golvvärme så klart i garaget.
Blir inte värmeförlusten mot garageplattan ganska stor?

Skall man eventuellt isolera med cellplast mellan dessa två "plattor", dvs skapa som två sektioner?
 
Varför inte ha golvvärme i garaget?
 
Om elen var gratis, ja, men nu ser jag inte någon större fördel.
 
Du lägger ju naturligtvis golvvärme i garaget också! Du behöver såklart inte ha lika varmt där som i huset.
 
Då blir frågan genast, hur vanligt är det med golvvärme i garage?
 
Jag har garage (100m2) och hus (170m2) med samma platta. Huset och garaget har samma byggnadstekniska utförande när det gäller isolering, regelstomme, fönster och fasad. Garagets platta är dock gjuten med en lite högre betongkvalitet.
För oss var det självklart att lägga golvvärme (vattenburen) i såväl garaget som huset, jag värmer garagedelen till 18º under vinterhalvåret.

Det enda jag inte är 100% nöjd med är hur ljud fortplantas i plattan mellan hus och garage, om någon knackar på/i plattan i garaget hörs den mycket väl inne i huset.
 
Vill nog påstå att gilvvärme är ganska vanligt i nybyggda garage. Hursomhelst, du sparar ingen värme med att ha raddar istället.
 
denanu skrev:
Då blir frågan genast, hur vanligt är det med golvvärme i garage?
Jag har aldrig hört talas om någon som bara lagt golvvärme i en del av plattan vid ett nybygge faktiskt. Vad är anledningen till att inte ha det? Att det skulle dra mer energi?
 
Ja, energikostnad är en faktor.

Sedan så kommer genast frågan om en hel annan dimensionering av värmepannan. Hade tänkt luft/vatten panna och en boyta på runt 200. Blir garaget/hobbyrum också uppvärmt så blir det ytterligare runt 70-80 kvm att räkna och genast mindre antal värmepannor att räkna med.
 
Men ytan ska väl värmas i vilket fall, eller jämför du golvvärme med att ha garaget kallställt?
Om garaget ska kallställas så kommer det helt riktigt bli en stor köldbrygga i den gemensamma betongplattan.
 
Mja, ska du bygga ihop garaget med kåken så är det ju dumt att inte ha värme/golvvärme där, och att det går åt en större panna är en icke-fråga i min bok. Du kommer ångra dig många gånger om du bygger ett snikgarage.
 
Hmmm...ok.
Är det då realistiskt att ha ca 14 C i garage och ca 22-23 i huset övrigt, samma platta?
Eller är det bättre att göra två plattor, dvs isolera de från varandra med hjälp av cellplast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.