hsd
Har numera fiber, s.k. öppen fiber, och mot bättre vetande valt Telia som tjänsteleverantör
Men Telias Router Thomson suger, verkar vara ostabil och har urusel täckning på det trådlösa
provade med en gammal zyxel , som inte ens klarar hastigheten..., men den är stabil och har dubbel räckvidd
Då funderar jag , eftersom det är många som har haft fiber länge, vad ska jag skaffa för router som inte kostar skjortan men har bra wifi-räckvidd och inte jäklas med mig ;)
 
Hur stor bostad?
Ett eller flera plan?
Betongväggar, betongvalv?

Kör med Asus RT-AC66U, funkar kanon.
 
Asus RT-AC66U
 
Skjortor kostar bekant olika. Men jag bytte till Asus RT-AC68U för två månader sedan. Fungerar kanon, har mellan 65och 85 ned på telefonen beroende på var i huset jag är. Vi har 100/10 via fiber. Har inte varit något problem alls och mycket enkel att koppla in.
 
hsd
Demmpa skrev:
Hur stor bostad?
Ett eller flera plan?
Betongväggar, betongvalv?

Kör med Asus RT-AC66U, funkar kanon.
320m2
2 plan
timmer
 
M
Gällande det trådlösa - användes samma radiokanal vid testerna? Annars kan det vara så att du har störningar på den kanal som teliaroutern använder. Prova att byta denna (välj 3,6 eller 9).
 
hsd
Jepp
har provat olika kanaler men det gör ingen märkbar skillnad
 
Tyvärr har Thomsons router dålig täckning dels p.g.a inbyggda små antenner, dels för att Telia konfigurerar den så att flera funktioner faller bort på det trådlösa (Hastighet och effekt). Har själv samma lösning och köpte en Asus RT-N66U (en lite äldre modell) - funkar alldeles utmärkt och räcker för mig.
 
J
Har du fått en Thomsonrouter levererad på öppen fiber så är du lurad eller eventuellt Marty McFly. Det är sedan flera år Technicolor som gäller. Ac-standard på den jag har.
 
hsd
Det är en Thomson Technicolor TG799vac
 
J
Ok, det är den nya. De routrar som skickas med är väl aldrig några höjdare, men be Telia skicka en ny. Mina svärföräldrar fick byta sin då wifi var dåligt på den första. Sedan funkade det bra. Verkar vara si och så med kvalitén på gratisburkarna. Använder du tv så kan du även brygga routern själv via app eller via kundtjänst, så kan du koppla en egen router efter Technicolor. Då blir den gamla likt ett gammalt modem, och du kan koppla in tvbox direkt i den.
 
Jag skulle ta en valfri router från Asus, Netgear, Tplink eller Dlink och sedan köra wifi via https://www.senetic.se/product/UAP och då montera så många som behövs för att få önskad täckning och fart.
 
MathiasS skrev:
Jag skulle ta en valfri router från Asus, Netgear, Tplink eller Dlink och sedan köra wifi via [länk] och då montera så många som behövs för att få önskad täckning och fart.
Hellre denna https://www.senetic.se/product/UAP-AC-LITE

Edit, tydligen inte i lager ännu.
 
pelle242 skrev:
Hellre denna [länk]

Edit, tydligen inte i lager ännu.
Jag har varit i kontakt med Senetic i veckan och de påstår att de skall få in dem om ca 3-4 veckor.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
hsd
Jag kör tv direkt på mediaomvandlaren och tänker sätta in en bra router i stället för tomsonburken, em som fungerar och bara går år efter år :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.