Hej!

Vi bor i en villa från -59. Huset är 120m2 + källare 78m2(ej uppvärmd idag). Huset har en kombipanna el/olja från -76 som vi vill byta. Dessutom är det vattenburet så¨allt är klart för värmepump.

Jag har haft kontakt med olika leverantörer men inte fått förtroende för någon. I vårt fall skulle vi vilja ha ytjordvärme men tomten är i minsta laget. En del säger att slangen får plats går men en del inte...

Alternativet är såklart bergvärme men det finns bara två borrningar registrerade på orten (bara sandmark överallt), en på 38 meter och en på 52 meter. Kostnaden kan med andra ord variera kraftigt när man inte vet hur stort borrdjupet blir...

Frågan är:
Är det ett alternativ med luft/vattenpump?
Är livslängden lika bra som ytjordvärme?



 
Bioenergi? pellets? kanske ved?
 
Kolla in en kraftig frånluftsvärmepump på 5 kW från Comfortzone. Den ger lika mycket besparing som mindre bergvärmepumpar. Du har väl antagligen självdragsventilation idag så du måste komplettera med frånluftskanaler och friskluftsintag i väggarna. Kalkylmässigt tjänar man in en sådan anläggning snabbare än berg/markvärme och på köpet får man bättre ventilation. ;)
 
en 5 kW pump blir aldeles för klen.
var bor du? bor du i söder kan en luft/vatten vara et alternativ, men den sån kräver en elpanna att dockas imot.
du ska inte snåla på markslinga, så om det är dåligt med utrymme så ska du inte ha ytjordvärme.
slingan lägger man som närmst 2m från huset & en meter mellan slingorna. nu är det bara ut o mäta.

bara för att det är långt til barg på dom andra bororna behöver det inte vara det hoss dig.

det viktigaste till att börja med är att tareda på om dina radiatorer är lämpliga till värmapump
det kan du kolla med elpatronen

öppna alla termostater på radiatorerna & fult öppen shunt. sen ör du endast elpatronen i nån timme tils tempraturen inte stiger mer i radiatorsystemet.
nu kan du kolla vilken temp tu har på stig & retur

hur krafrig elpatron har du? räcker den till att värma huset med vir svinkyla?
 
Står den nuvarande pannan i källaren? Tänk i så fall på att dess spillvärme ger en hel del för att hålla källaren torr. Räkna krasst med att du också får 'stänga' skorstenen. Det var för mig en stark anledning att fortsätta med olja (OK - jag hade ingen hög oljeförbrukning). Ytjordvärme 'förstör' trädgården då den sänker temperaturen - detta endast en liten hint såvida du är trädgårdsintresserad ;).
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Hej!

Enligt vad jag förstår av ditt inlägg är att innan man skaffar luft/vatten pump är det viktigt
att kolla upp radiatorer och
att se till att skostenen blir varm.

Att skostenen blir varm måste ju ha oljepanna, ska man då ha både luft/vatten pump och oljepanna för det hus som har självdrag som ventilationen?

Tacksam för alla svar!

 
Har ni kollat vad det skulle kosta att bygga bort tusentals kWh. För 150 kkr kan man göra mycket.

Det är inte alls " Alternativet är såklart bergvärme", tvärsom skulle jag vilja säga generellt för en så liten villa.

...men mera info krävs för att få ner den totala årkostnaden.
 
http://www.kcc.se/product.php?cid=6&pid=34

Värt att tänka på är att Sanyo kommer med en Inverter CO2 luft/vatten värmepump. Börjar levereras i april. Borrhål behövs ej.

Produkten är ny på svenska marknaden efter vad jag förstår, har dock funnits ett slag i japan. Jag tror detta kommer starkt, dock så finns ju inte några referenser här ännu.
 
Pris?

Är det någon som har förslag till vad årsmedelCOP blir under livstiden?

Jag gissar (utmanar ;)) att vid DUT -20 blir den 2,2 i praktisk drift.

tog en snabbtitt på produktbladet och man skall ha klart för sig under villka vilkor (50/30 C ut/in på vattnet) som laboratoriesiffrorna gäller. Troligen dock bättre än mycket annat, men
och i reklamen sägs 70 C mitt i vintern (just då är en elpatron billigare)

 
T
Till Skoglund:

Har ni kollat upp vad ni har för framlednings-temperatur på era element när det är riktigt kallt ?
Många trillar dit på att bergvärmepumpen inte kan ge samma höga temperatur till de befintliga radiatorerna som den gamla oljepannan, och då de gamla radiatorena inte är så effektiva får man då välja att även byta ut dessa (för en hög kostnad) eller låta elpatronen gå extra mycket för att kompensera detta, vilket gör att den tilltänkta pumpen kanske aldrig betalar av sig på den tilltänkta besparingen.

Vidare som redan nämnts här värmer den gamla pannan källaren, och skorstenen värms med avgaserna, sätter ni in pump får ni plugga avgaskanalen i skorstenen och förmodligen även montera fläkt där för att ha en någorlunda ventilation i huset.

Försök hitta en oberoende expert som för en liten kostnad kan ge er bästa råd för ert specifika hus.
Även er kommun ska ha en energirådgivare som ska hjälpa er med gratis råd.

Om ni överväger att vara kvar på olja finns det olika pannor idag som kan kombineras med patron, ved, pellets m.m. som är högeffektiva. Kolla också med kommunen om det finns planer på naturgas framöver i er närhet. Av de bättre oljepannorna idag är visst Viessman de som har typen kondenserande system som även utnyttjar avgasenergin, de kan också konverteras till stadsgas/naturgas/patron om så behövs.
 
yonna skrev:
Står den nuvarande pannan i källaren? Tänk i så fall på att dess spillvärme ger en hel del för att hålla källaren torr. Räkna krasst med att du också får 'stänga' skorstenen. Det var för mig en stark anledning att fortsätta med olja (OK - jag hade ingen hög oljeförbrukning). Ytjordvärme 'förstör' trädgården då den sänker temperaturen - detta endast en liten hint såvida du är trädgårdsintresserad  ;).
totalt skitsnack. kom med bevis !!!
jag har bott i 20 år i ett hus med 400m slang på tomten. ingen skilnad mot grannen!!!

jag kan sträcka mig till att det sänker klimatat så att det motsvarar en tomt 10 mil norr om din ;)

växterna tar sin värma från solen & vatten från marken.

vi ska inte blanda ihopp dagens ytjordvärme system med dom gammla som hade gasen ute i backen & kunde orsaka kärlskott !!!
 
Yondalar skrev:
Pris?

Är det någon som har förslag till vad årsmedelCOP blir under livstiden?

Jag gissar (utmanar  ;)) att vid DUT -20 blir den 2,2 i praktisk drift.

tog en snabbtitt på produktbladet och man skall ha klart för sig under villka vilkor (50/30 C ut/in på vattnet) som laboratoriesiffrorna gäller. Troligen dock bättre än mycket annat, men
och i reklamen sägs 70 C mitt i vintern (just då är en elpatron billigare)
Har mailat och ställt några frågor...
 
CarMan - " totalt skitsnack. kom med bevis !!! "

nja - yonna är inte fel ute vad beträffar panna/pannrum/skorsten - beviset ligger i luftomsättning/-utsug i källare, plus vattenångans partialtryck vid olika temperaturer och vattenångans kondensation mot kalla ytor.

Vad beträffar slang så har jag inget att komma med, men branchen själv har vid tillfällen indikerat att det kanske inte är så lämpligt att förslägga den under odlad yta.
 
Yondalar skrev:
CarMan - " totalt skitsnack. kom med bevis !!! "

nja - yonna är inte fel ute vad beträffar panna/pannrum/skorsten - beviset ligger i luftomsättning/-utsug i källare, plus vattenångans partialtryck vid olika temperaturer och vattenångans kondensation mot kalla ytor.

Vad beträffar slang så har jag inget att komma med, men branchen själv har vid tillfällen indikerat att det kanske inte är så lämpligt att förslägga den under odlad yta.

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte klagar nått på skorstenen.

har du nån länk till en sida där "branchen" skriver nått om detta. eller änu bättre, en sida där nån trädgårdstomte påperar detta.

Jag hävdar starkt att detta är ett en myt, nått för killarna på Discovery ;)
 
lägger mig lite i...

Kan tänka mig att jordvärme slangen inte påverkar trädgården något..

hur påverkar trädgården slangen på 15 års tid? nån som vet? ::)

Vet ju hur trädgården påverkar mitt avloppsrör.. :-[

Att ha skorstenen varm är ett måste för oss med Självdrag. Annars försvinner ju den lilla ventelation som vi faktiskt har..!

som jag ser det. Har du självdrag? Och Gillar man risker, och en bra besparing välj då värmepump,Elpanna (dålig besparing),Fjärrvärme (kan vara en dålig besparing).
Om man nu är en Gambler så se till att du skaffar rejält med Ventelation innomhus framför allt vintertid. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.