Jag har ett dilemma, ett litet och det kvalar in som dagens i-landsproblem nr 1. Är inte nöjd med knopparna vi satte på bokhyllan som är svarta. Nu har jag köpt hem två olika vita porslinsknoppar samt en (impulsköpt) mässingsknopp.

Frågan är:

1. Ska jag välja den större porslinsknoppen med kromplupp i mitten?
2. Ska jag välja den mindre porslinsknoppen med svart plupp i mitten?
3. Eller ska jag ta den runda mässingsknoppen?

Övriga beslag i huset är i krom, men det finns mässingsdetaljer i rummet i form av lampor, blomkruka, underrede till soffbord m m.

Det är så att alla i vår familj tycker olika så jag skulle vilja ha lite fler åsikter, om det är någon som tycker något. :)

De vita knopparna med kromplupp i mitten blev jag så sugen på när jag såg den här fina inredningen: https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3681-mycket-smakfull-platsbyggd-inredning.html

vitknopp_gamlastan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut med de olika alternativen hos oss:

vit_framifran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vit_sidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


guld_framifran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


guld_sidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
De stora porslinsknopparna är snyggast! De mindre ser så hårda ut med den svarta pluppen och mässing blir för gult.
 
Tack!

Jag kan tillägga att jag också gärna vill ha tips på andra snygga knoppar om ni vet något som skulle passa bättre.
 
Ribershuskopian är snygg och passar in förutsatt att ni har mässing i övrigt. Ang. porslinsknopparna så är den stora för stor och den lilla för liten, ni skulle behöva något mitt i mellan dessa. Jag föredrar krominlägg framför svart.
 
Tack! Det där var bra kommentarer som bekräftar våra diskussioner om knopparna.
 
B
Den stora porslinsknopppen känns överdimensionerad. Jag hade valt den mindre.
 
nu ska man också tänka på hur bekväma dom knopparna är att hantera? Större och plattare knopp är enklare att greppa och dra med blöta fingrar , tycker jag. Porslin för att det är lätt att hålla rent och ytan ser alltid fräsch ut . Definitivt inte mässingkulor om jag skulle välja :).
Själv har jag nyss beställt enkla knoppar av grå metall med rostfritt-look hos beslagsbutiken.se. Ingen lyxfinish på dom men bra funktion och rätt anonym utseende :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.