Här i byggnadsvårdsdelen på forumet finns många trådar om hur man får till den gamla stilen i sitt badrum men inte så mycket om själva konstruktionen, vad jag kan se. Vi är i full färd med att bygga badrum på vår 100-åriga övervåning (nedervåningen är betydligt äldre). Badrum där uppe är ingen ny företeelse då vi precis rivit ett 20 år gammalt sådant som vi inte gillade, av flera anledningar. Inga fuktskador hade uppstått så det var lugnt.

Vad det gäller huset i övrigt så tänker vi byggnadsvård, naturliga isoleringsmaterial, renovering av befintliga gamla fönster med innanfönster etc. Men badrummet ger mig bara ångest. Jag inser ju att badrum inte fanns när huset byggdes och att det vore smartast att göra en utbyggnad osv men det är inte aktuellt här. Nu snurrar tätskikt, flytspackel, plastmatta, kakel, klinkers, eps-cement, fuktspärr, plastfolie, bärighet i bjälklag, fall, gifter mm runt i huvudet och allt känns väldigt främmande jämfört med hur vi tänker i övrigt.

Hur har ni andra gjort och tänkt? Är det bara att blunda, plasta och gjuta med eps (eller vad vi nu väljer) som gäller? Ta en paus från byggnadsvården helt enkelt.
 
  • Gilla
kattvind och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag ju inget badrum alls i den här gamla kåken, men skulle jag bygga ett så skulle jag gå tillbaka tills när badrummen dök upp och kika på hur man gjorde då. Kanske inte ända tillbaka tills romarriket (de hade ju faktiskt badrum), utan mer vid förra sekelskiftet. Sedan får man modernisera i de punkter som krävs för att det ska anses vara fackmannamässigt gjort.
 
Jag tror inte försäkringsbolagen idag godtar mycket av metoderna som användes då. Dessutom ser ju användningen (dusch!) helt annorlunda ut idag.
 
Folietätskikt är ju ett måste. Sen kan ni göra hur ni vill. Det är ju trots allt något som inte syns så det går ju att anpassa allt annat precis som ni vill. Vad ska badrummet innehålla?
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Toalett, tvättställ, badkar, dusch.
 
Redigerat:
Hur man än gör så blir det "fel" på något sätt, men man skall nog inte försöka efterlikna något äldre som aldrig har funnits.
Såhär gjorde vi.
Utgångsläget var ett badrum från 1960-talet på övre våningen. Det var då som det kom in rinnande vatten och avlopp i huset.
Det fans toalett. bidé, handfat, dusch och badkar. På väggarna och golvet plastmatta. Uppvärmningen ett väggmonterat elektriskt element.
Inga fuktskador, men ett avloppsrör (gjutjärn) var väldigt kexigt.
Allt revs ut. Nya avloppsrör (plast) och vattenrör (presol) drogs in. Golv och väggar isolerades med linullsisolering. Golvet täcktes med 22 mm golvspån och på det elektrisk golvvärme och plastmatta.
På väggarna plyfa som underlag för Fibro Trespo väggskivor. Taket målades med våtrumsfärg.
Sen kom vägghängd toalett, dusch, komod med handfat (IKEA) och förvaring bakom skjutdörrar. Ny belysning och ventilation blev det också.
Det ända som behölls från gamla badrummet var dörren.
Gjorde vi rätt byggnadsvårdsmässigt?
Ja det tycker jag. Vi bytte ut isoleringen från Gullfiber till linull. Rummet har säkrats för vattenskada, om inte råttorna äter hål på avloppsrören. Badrummet från 1960-talet var modernt då och vi fick ett badrum som är modernt 2015. Den badlösning som var modern på 1860-talet tror jag ingen vill ha tillbaks.
Gör man så att man trivs blir det rätt.
PS. I övriga rum i huset är det linoljefärg mm som gäller. DS.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Tack Oliva, fina badrum - men det var mer det som inte syns när det är klart jag var ute efter.

Vi var inne på plastmatta som du Valter53. Men drömmer ändå om kakel och klinkers. Idag var hantverkarna här och kikade på bjälklaget som jag plockat fram genom att bryta upp golv och ta bort kutterspån. Det blev diskussioner om spånskivor vs gjutning i bjälklaget med eps, båda toppat med en rejäl flytspackelkaka. Inget av detta känns byggnadsvård, likväl lär vi ha ett badrum som vi trivs med och som funkar för en trebarnsfamilj med en modern användning.
 
Vi har två boningshus, ett liggtimmer från 1896, bagarstugan. Ett snabbygge som rör sig mycket. Där blev det badrum på övervåningen med mattor. Det blev bra och vi ångrar oss inte. Träreglar överallt och termoträ som isolering. Halva golvet är reglat 30x30cc för tvättmaskin och torktumlare. Duschhörna utan lister och glasväggar. Utanpåliggande vattenledningar. Gammal, massiv trädörr. Basic mao för enkel framtida reparation. I stora huset tog vi en mellan kammare till bad/tvättrum. Lagade all lerklining och gjorde ett nytt bjälklag, 195mm, för att få ned avloppsdragningar. Tätade alla glipor med lerklining sen satte vi osb som grund. Spångolv och matta, reglade väggarna för dusch i halva rummet och satte väggmatta. Pärlspånt i andra halvan som blev tvättstuga. Utanpåliggande vatten. Våra väggar lutar mycket. Att regla för kakling osv var inte ett alternativ. Stora huset rör sig mindre, det är en 16-1700tals under våning. Men just en innerväggar visste vi att den rörde sig mycket, därav val av matta. Det ångrar vi inte, det är mycket riktigt en bubbla där. Jag tror att man måste tänka på hur det älskade badrummet någon gång måste renoveras. Och hur krångligt det isf blir. Dolda vatten/ elledningar osv. Krångla inte till det är mitt råd. Ingen golvvärme. Fy fan för att bryta upp och laga det :p
 
  • Gilla
Kievra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.