S
Har haft en bastu med uppreglade väggar, isolering och plast, till det var dräneringen dålig för några år sedan så det har nog varit härligt blött där inne, har rivit allt trä o isolering nu, väggarna är putsade betongväggar, lite lätt putssläpp men annars syns inget på väggarna, men det luktar illa som fan där inne nu trots att allt är borta, antar att det sitter i väggarna? Går det att få bort doften på något vis?

Det är samma stank som återfanns i isoleringen
 
Hur luktar det?
Om det är putsen som är fuktig så ta det ju ett tag innan den har torkat ur så tills dess kommer det ju att lukta blöt betong.
 
Vi hade mögeldoft i vår källare innan och hade lite av samma problem (vi hade dränerat på utsidan och påbörjat rensning på insidan..bland träreglar, sågspån osv). Doften försvann efter x månader (när väggen torkat upp ordentligt? Minst en fyra månader..) och vi tagit bort allt organiskt material. Dock var "skadan" väldigt liten just där..

Vi frågade runt lite, bland olika hantverkare, om området där fukttrycket varit högre (där träet haft större murkenhet och där doften suttit längre).. De varnade oss alla för att doften mycket väl kan ha satt sig i betongen och då var platonmatta och mekanisk ventilation det enda som hjälpte. Man kunde dock försöka tvätta, måla (slipa?) och hoppas att de blev bra.. Men de påpekade att om vi regla upp nya väggar osv så KUNDE doften EV ta sig igenom med tiden och fortsätta lukta (även om där inte var någon skada).

Hoppas att du får ordning på utrymmet utan för stora bestyr.
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Börja med att torka upp och ventilera ordentligt under ett halvår.
 
S
Hyr ett ozonaggregat när du sanerat bort allt dåligt.
Kolla med räddningstjänsten för de brukar ha för uthyrning.
Saneringsfirmor har kraftigare ozongrejor men det blir dyrare och då förseglar de lokalen i ett dygn.
 
S
Janus82 skrev:
Hur luktar det?
Om det är putsen som är fuktig så ta det ju ett tag innan den har torkat ur så tills dess kommer det ju att lukta blöt betong.
Jag kan tyvärr inte avgöra hur det luktar, är osäker på hur mögel ska lukta. Det enda jag vet är att den lukt som var dominant i isoleringen känns i väggarna också. Det är cirka 8 år sedan det dränerades, det var före det som det sköt till fukt bakom denna vägg, vi gjorde en fuktmätning för några månader sedan och det var torrt o fint.

Utrymmet detta gäller är en gammal bastu på cirka 1.7x1.2 meter ungefär, rummet har varit stängt i många år då ingen är intresserad av att basta, nu är alltså bastupanelen riven, reglar och isolering borta och allt ska vara OK.

Kan man köra mögeltvätt inomhus? Det kanske sprider ångor i hela huset?
 
S
Ozonaggregat hjälper det mot lukt som satt sig i väggen?
 
Japp, det hjälper.

Ozonaggregat dyker upp på blocket då och då, kan vara värt att hålal koll. Köp, sanera, sälj vidare.
 
Jag kan intyga att ozon hjälper. Har kört det. Jag körde det i ordningen:
- Noggrann tvätt
- Uttorkning
- Bestrykning med Boracol
- Ozonbehandling
 
Du kan testa med en hemmabyggd ozongenerator. Åk till kommunens lager och be att få en kasserad kvicksilver armatur. De håller troligen på att byta tusentals gatlyktor mot miljövänligare alternativ. Slå sönder kvicksilverlampans yttre glasbulb och håll sedan fingrarna borta från ledarna och ögonen borta från UV skenet. Rigga brandsäkert och barnsäkert och kör ett dygn med stängda ventiler, dörrar och fönster.
 
Redigerat:
S
Pen skrev:
Du kan testa med en hemmabyggd ozongenerator. Åk till kommunens lager och be att få en kasserad kvicksilver armatur. De håller troligen på att byta tusentals gatlyktor mot miljövänligare alternativ. Slå sönder kvicksilverlampans yttre glasbulb och håll sedan fingrarna borta från ledarna och ögonen borta från UV skenet. Rigga brandsäkert och barnsäkert och kör ett dygn med stängda ventiler, dörrar och fönster.
Jag jobbar på firman dom utför kommuns Gatubelysningsarbeten, har t.o.m själv gjort det vid ett par tillfällen. Men det du tipsa om, låter förjävla märkligt måste jag säga. Vad exakt är det som händer när man gör så? :)
 
En kvicksilverlampa består oftast av en glasrör av kvarts i vilket joniseringskammaren med kvicksilverånga befinner sig. När kammaren spänningssätts avges ett ljusspektra som mest består av UV-ljus (dock finns det också en del blåtonat synligt ljus). Glasröret omges av en större glasbulb med sockel som får lampan att se ut mer som en konventionell lampa. På insidan av glasröret finns ett fosforiserande skikt som när det träffas av UV-ljuset avger det ganska vita synliga ljus som belyser gatan.

Om man slår sönder den yttre glasbulben så behåller joniseringskammaren sin funktion men UV-ljuset kan inte omvandlas till synligt ljus längre. När luft bestrålas av UV-ljus så omvandlas en del av syret i luften till ozon. Det går att känna på lukten som är karaktäristisk.

Man kan byta ut den s.k. ballasten i belysningsarmaturen mot en mindre induktans (t.ex. två parallellkopplade lysrörs ballaster) för att öka effekten.Så gjorde jag själv för övrigt. Och så kan man kanske sätta en liten fläkt vid armaturen för att bättre sprida ozonen i rummet. Men det verkar sprida sig rätt effektivt utan fläkt för det luktar ozon i hela rummet när man kör.
 
Redigerat:
Det kanske är viktigt att påpeka också att Ozon såvitt jag förstått det verkar genom att kraftigt oxidera de illaluktande partiklar som har tillverkats och kanske spridits av möglet (eller brand / cigarettrök) och som kan sitta kvar väldigt lång tid efter det att man har fått bort eller passiverat möglet. Ozon tar alltså inte bort källan till partiklarna, själva möglet. Det måste antingen avlägsnas, bekämpas eller passiveras. Om du har putsad vägg kanske det kan vara ide att slipa av någon mm?

Själv hade jag gråsuggor och jag kan tänka mig att jag såpskurade dem och sedan passiverade med Boracol. Minns inte vad jag tvättade med - det är över 20 år sedan och har inte luktat sedan dess. Naturligtvis dränerade jag även om och bytte reglar från trä till metall mm för att undvika ny mögelbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.