Ska lacka/måla ett antal pvc-rör på ut/insidan och har då fått problem till att få en bra yta invändigt på rören. Helst vill jag spraya dom då jag måste få en helt slät och blank yta. Men man kommer ju inte åt med en sprayflaska precis :D

Någon som kanske har ett tips på hur jag ska kunna lacka insidan på ett pvc-rör som är 10-15cm i diameter och ca 1-1.5m högt?

Det behöver inte komma några diskutioner om varför jag måste ha just slät och blank yta, det bara är så helt enkelt :)

Finns det t ex någon färg som man kan "doppa" eller låta rinna igenom röret och som ger en helt slät yta?
 
Varför måste du ha en släp och blank yta?
Och vad ska du ha den till?

Jag hade försökt plugga eller tejpat ena öppningen, hällt i färg och snurrat lite
 
Är en lampkonstruktion som ska byggas. Måste ha en slät, reflekterande yta invändigt. Har provat köpa vita rör, men behöver ha en annan nyans då ljuset blir helt fel :)

Tack för tipset, ska testa den lösningen.

Fler tips får gärna postas om någon annan har nått att komma med :)
 
S
Folie?
 
Kan du inte använda transparenta pvc-rör och bara måla utsidan?
 
Ett munstycke som man sprutar underredsmassa i tex bildörrar, typ.
Ett långt rör och ett munstycke som sprutar runt om, skulle det va något?

Protte
 
Reflekterande tejp på insidan istället? Sådan man kan köpa för att "ersätta" krossad sidospegel på bilen.
Eller "spegeltejp"
 
Vart hittar man transparenta pvc-rör med 10-15cm diameters öppning?

prototypen: Ska prova hitta någon sådan som fungerar på vanlig färg :)

sir_daniel: blir svårt att få den tejpen jämn får jag för mig, då röret är mellan 1-1.5m högt. Får inte vara några skarvar då det kommer synas när lampan sen tänds. Men ska prova och se om jag kan få till det med något sådant.
 
Fäster färg på PVC?
 
Med plastgrund spm du sprayar på först så fäster
Färg på det
 
Problemet är ju att det då blir grundfärgen som syns...
Eller du kanske menade om man ska måla på insidan?
...jag var fortfarande inne på genomskinliga rör.
 
Redigerat:
Plastprimer är genomskinlig.

Men som jag förstått det så vill han ha en reflekterande insida för att belysa från ena hållet.
Tror enklare är att sätta dit kromfolie eller liknande på insidan och ev lacka/foliera utsidan beroende på hur de är tänkt att se ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.