A
Har avloppslukt i badrummet men inbillar mig att det bara är efter dusch eller om man har spolat länge i handfatet. Det luktar inte illa när vi inte spolar/duschar, förstår inte riktigt hur det ens är möjligt att det luktar medan vi spolar...

Vi har avloppsbrunnen bara några meter från badrummet så jag har tänkt att lukten kommer därifrån, att brunnslocket är otätt, men det är lite långsökt för vi har en fläkt i badrummet och om jag står utanför med näsan vid fläktgallret jämfört med brunnslocket så tycker jag att det luktar mer av lukten som kommer ut ur badrummet!

Har tätat renspluggen i golvbrunnen och runt anslutningen för handfatet men det luktar ändå, svårt att säga vart det kommer ifrån för det luktar liksom i hela rummet.

Vi har inga problem med stopp och jag har varit upp på taket och hällt vatten i avluftningsröret och det strilade fint nere i avloppsbrunnen så även det funkar.
Nu har jag slut på idéer...
 
Börja med att göra rent alla vattenlås. Kan avhjälpa problemet.
 
A
Har haft lite mer prioriterade jobb på sistonde men har iaf löst problemet tillfälligt!

Om det inte är pga ren tillfällighet så har vi märkt att det luktar mindre (inte alls) när vi har dörren till badrummet på glänt medan vi duschar. Med den infon i bakhuvudet så har jag testat med dörren stängd och fläkten igång och det börjar lukta efter ett tag, så jag antar att det är undertryck i rummet och på nåt vis dras luft igenom vattenlåsen när fläkten är påslagen.

Detta är ju helt logiskt eftersom man inte har monterat någon ventil för luft in till badrummet, bara fläkten som suger ut luften :rolleyes:

Hur brukar man lösa det?
Med ventil/kanal från rummet intill, på motstående vägg från utsuget antar jag?
Luftspalt i dörrkarm/dörr?
 
Det är ju något vattenlås som inte är tätt. Eller toalettens anslutning. Eftersom det är ett undertryck i rummet (som det skall vara) dras ju lukten in.
 
kulle
Luftspalt i dörrkarm/dörr
är nödvändigt och det är väldigt konstigt om det inte är det redan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.