Vi har precis rivit ner vårt gamla skärmtak och dränerat om. Till våren ska vi bygga uterum var det tänkt.

Men, jag har en liten tankenöt som jag inte riktigt får ordning på. Tanken är att uterummet ska byggas emot garaget, och där sitter det lite hängrännor och stuprör som gör att jag inte riktigt vet hur jag ska få det tätt.

Har vi några kluriga byggare här som kan ge ett förslag på hur jag ska göra?

Mvh Samuel

fasadritning-tillbyggnad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning-tillbyggnad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


foto.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Lite sent nu men det bästa hade ju varit att flytta stupröret bort längs fasaden så att den inte kommit i vägen för uterummet.
 
Inte så lätt när garagetaket lutar mot det tänkta uterummet. Jag hade nog förskjutit uterummet en halvmeter o inte byggt ihop det med garaget. Blir en liten gång så man kommer in o kan rensa lövsilar etc.
 
verktygsgurun skrev:
Inte så lätt när garagetaket lutar mot det tänkta uterummet. Jag hade nog förskjutit uterummet en halvmeter o inte byggt ihop det med garaget. Blir en liten gång så man kommer in o kan rensa lövsilar etc.
Ja det alternativet har såklart slagit mig. Då hade man blivit av med eländet, frågan är bara hur det skulle se ut med en liten gång där.

Här är ett annat alternativ, svårt att förklara och jag vette rackans hur jag ska få det att hänga där men det kanske kan gå... Jag vet, det är inte klockrent. Men jag kommer inte på nått bättre :)


received_10153283496648108.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle göra typ som du ritat men strunta i hängrännan, Lyft upp det till taknivå på garaget och se det som en ränndal. Du måste nog iof lägga om pappen på garaget för att få det riktigt bra, är det aktuellt?
 
Verkar konstigt att taket lutar mot huset? för det ser ju ut att vara ett platt/låglutande tak.
Istället för nödlösningar: passa på att byta tak på garaget. Lägg på en kil på varje takstolsregel och få ett tak som lutar utåt 10-15°. Betydligt snabbare och enklare än det låter.
 
Håller fullständigt med Joh-81. Sammanhängande tal för garaget och ute rummet. Hängränna för denna tak och stupröret som dras om och ansluts dit de går nu i marken. En del markarbete blir det för att dra ut markrören. Garage taket blir två delar. En del som hänger ihop med altan taket och en mindre del ( tror det är en halv meter) som lutar sig bakåt. Nu vet jag inte hur det ser ut bakom garaget. Förmodligen är det gård eller är det unbyggd ned huset?
 
Rättelse:
Nu såg jag ritningen. Garage taket blir två delar och framdelen sitter ihop med uterum taket. Skarven mellan uterum taket o hus taket ska samman bindas med en plåtbit son går under hustakets pannor och över till altan taket. Viktig annars läcker det vatten in genom skarven.
 
En tydligare bild för att visa hur taket ser ut. Tomtgränsen går längs med garageväggen till vänster i bild. Grannen har stenläggning, planteringar å grejer precis vid min garagevägg så att börja gräva där för att få dit stuprör på den sidan är inte aktuellt. Har precis låtit bli att dränera garaget av den anledningen. Pappen på garagetaket är dessutom bra, några år gammal. Vi har bott i huset i 1,5 år.

Joh_81, du kan inte rita lite? Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Och ja, panelen och sargen på garaget är skrapad och ska bytas/målas om :)

IMG_20151031_101543~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag menade såhär, mendet vet jag inte om övriga gjorde. Svårt om det är helt otänkbart för grannen att dra ner stupröret på vänstra sidan. Men denna lilla bit borde går att handgräva och återställa enkelt. Du ska väl ändå gräva för avvattningen från uterumstaket?

fasadritning-tillbyggnad.png
 
Ja det där hade ju blivit mycket bättre. Vet inte om jag är så pepp på vad det innebär i arbete och materialkostnad bara. Får kolla med farsgubben å se vad han säger, han är i branschen.

Avvattning en från uterummet kommer ske till höger på uterummet, jag tog upp ett extra rör utmed husväggen vid dräneringen som jag tänkte gräva ut 4meter till hörnet på uterummet och koppla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.