Man får inte sätta en elcentral i fasadmätarskåpet
 
Du kan sätta en undercentral till huvudcentralen och det är ok om man uppfyller starkströmsföreskrifterna.
Alltså inte i zon där det finns vatten.

 
Självklart kan du ha en elcentral i tvättstugan!
Det är faktiskt väldigt vanligt att den vid nyproduktion t o m planeras in där eftersom det ofta är groventé/tvätt mm.
Tvättstugor i bostäder är klassade som torrt utrymme. Jag menar själva tvättningen sker ju huvudsakligen i "slutna kärl". Nästa steg om du vill vara på den säkra sidan är klassen fuktigt utrymme dvs utrymme där luften ofta är så fuktig att imma eller is avsätter sig på väggar och tak men där vattendroppar endast i undantagsfall bildas. För väldigt länge sedan var grovkök klassade som fuktiga utrymmen.
Men torrt utrymme är det som gäller!, inga direkta krav på materiel men materiel i grovkök och klädtvättrum, som är så placerad att den befaras bli utsatt för spolning med vatten, skall dock ha kapslingsklass IP23.
Såvida du inte har det som bad/duschrum för då är det en annan pilsner, då får du inte ha elcentral där!
Gå nu vidare och hör med din elinstallatör så kommer det säkert att gå alldeles utmärkt!
 
Sådär ja, svar på tal från vår elguru.
(Nej, jag är inte spydig.)

Vilken tur. Vi har elcentralerna i tvättstugan. :)
 
Carl skrev:
Självklart kan du ha en elcentral i tvättstugan!
Det är faktiskt väldigt vanligt att den vid nyproduktion t o m planeras in där eftersom det ofta är groventé/tvätt mm.
Tvättstugor i bostäder är klassade som torrt utrymme. Jag menar själva tvättningen sker ju huvudsakligen i "slutna kärl". Nästa steg om du vill vara på den säkra sidan är klassen fuktigt utrymme dvs utrymme där luften ofta är så fuktig att imma eller is avsätter sig på väggar och tak men där vattendroppar endast i undantagsfall bildas. För väldigt länge sedan var grovkök klassade som fuktiga utrymmen.
Men torrt utrymme är det som gäller!, inga direkta krav på materiel men materiel i grovkök och klädtvättrum, som är så placerad att den befaras bli utsatt för spolning med vatten, skall dock ha kapslingsklass IP23.
Såvida du inte har det som bad/duschrum för då är det en annan pilsner, då får du inte ha elcentral där!
Gå nu vidare och hör med din elinstallatör så kommer det säkert att gå alldeles utmärkt!
En annan fråga till dig Carl. Betyder det du skriver att jag inte måste ha kakel eller våtrumssäkra tvättstugan förutom på golvet och en liten bit upp på väggen? Jag ska ha 2 golvbrunnar. 1 för IVT490 och 1 för tvättbänken.
 
Sorry, jag kan el-frågor men annat byggtekniskt vågar jag inte svara på. (Jag kan endast gissa isåfall).
Som lekman inom området har man ju sett att det inte är helt ovanligt med plastmatta på golvet och endast väv på väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.