Hej

Jag funderar på hur en fjärrstyrnign av radiatorerna i fritidshuset skulle kunna byggas upp. Tanken är att elementen antingen ska kunna styras av en central termostat eller gå på sin egen termostat.


För att upp nå detta har jag funderat på följande lösning. Alla tre scenarier ska gå att köra med min setup (hoppas jag) Termostat blir defaultläge och körs alltid om inget annat görs.

Scenario "Termostat"
-Termostat ställd på 10 grader
-Termostaten drar kontaktor när det blir kallare än 10 grader
-Elementen är nu spänningssatta
-Elementen blir varma
-Termostaten slår ifrån när det blivit 10 grader varmt

Scenario "App"
-Broadlink RM2 Styra av en app i mobilen
-Nexa brytare stryrs av Broadlink
-Nexa styr slutande relä med minne
-Relä slår till kontaktor
-elementen är nu konstant spänningssatta och styrs av sina egna termostater
-Elementen blir varma

Scenatio "Lokal"
-Strömbrytare slås till
-Strömbrytare drar nexa puck
-Nexapucken drar relät
-Relät drar kontaktorn
-elementen är nu konstant spänningssatta
-Elementen blir varma


Fjärrstyrning radiatorer1.jpg

Jag är inte helt säker på att relät är nödvändigt men jag tror att om jag inte har det så får det följande effekter:
-nexa pucken tappar läge om det blir strömavbrott och kontaktorn kommer slå ifrån
-nexa dosan får "bakspänning" när termostaten slår till. Vet ej om detta skapar problem

Håller nexapucken läge "till" om strömbrytaren är tillslagen även efter strömavbrott?

Jag slipper gärna relät om det är onödigt.


Givetvis ska allt kopplas av en elektriker men jag vill bolla idéer först för att komma fram till en smart lösning. Min elektriker är bra på kabel men inte så inne på appar.

Anledningen till att jag vill använda en Broadlink RM2 som hub är att den även klarar IR och kan styra luftvärmepumpen.
 
Jag kör med ett Nexasystem, som jag tyvärr inte tror säljs längre dock. Nexa Heatlink heter det.
Dock har jag sett liknande från andra ex 1, ex2.

Det går ut på att sätta trådlösa brytare på elementen som man sen styr med en central via SMS (GSM).

Den har även ett läge "Term" som går in vid 3 grader och slår till elementen.
Jag har dock bara hälften styrda av centralen, de andra står på 6 graders underhållsvärme.

Men med detta kan jag sätta igång elementen via telefonen ngn dag innan jag åker upp så brukar det vara ca 17 grader inomhus när man kommer fram :)
Det var rätt billigt också, ca 3000 för centralen + 3 styrdon (som sitter inbyggda i uttagen till elementen) - man kan koppla fler don också om man vill, externa eller interna (dessa finns fortfarande till salu)

Tycker du verkar få en lite väl avancerad setup ? :)
Om det blir strömavbrott bör du kunna ha ngt element på "sparläge" hela tiden, och sen styra ngt eller några via "Broadlink" eller annan styrning, inkl värmepumpen bara ?

/K
 
Redigerat:
Jag har en nästan oanvänd Dovado 4GR och en tellstick som du kan få för några 100-lappar, detta funkar utmärkt till det du tänkt dig.
 
@ klaskarlsson
Vet inte om jag tycker att 3000 + styrdon är så billigt..... Jag siktar på att landa väl under 1000 totalt.

@mexitegel
En tellstick klarar väl inte IR för styrning av luftvärmepumpen?
 
Ah, missade din sista rad om IR-styrning - sorry!
 
toolman77 skrev:
@ klaskarlsson
Vet inte om jag tycker att 3000 + styrdon är så billigt..... Jag siktar på att landa väl under 1000 totalt.

@mexitegel
En tellstick klarar väl inte IR för styrning av luftvärmepumpen?
Nej, detta var ju nästa 10 år sen, har nog gått ned i pris en del - men under tusenlappen inkl elektriker låter utopiskt ? :)

/K
 
Jag kör en kombination av Telldus Net och Broadlink där jag har ett antal värmefläktar i och termometrar som jag följer upp med Telldus medan luftvärmepumpen styrs av Broadlink'en.
 
Telldus fungerar utmärkt. Har 4 sensorer för kombinerat temp och fukt i stugan och grunden. Varifrån jag via nätet programerar avfuktare, värmepump, element, och diverse andra alektriska anslutninger. Detta fungerar klanderfritt och ger en otrolig flexibilitet.
 
För att svara på frågan om radiatorer.

Vi har elradiatorer i fjällsstugan. Alla faser som styr radiatorerna är kopplade via en kontaktor, kontaktorn styrs via en Ontech gsm 9025. Den funkar så att det är en inyggd (eller extern) tempsensor som känner av temperaturen i stugan. Sedan skickar du ett sms med den temp du vill ha i stugan. Ontech:en styr då reläutgången som är kopplad till kontaktorn så att radiatorerna slås av och på efter behov av värme för att uppnå begärd temp. Du kan även begära ett smssvar av ontech:en för att få veta nuvarande temp och lite andra uppgifter.

Vi har kört denna lösning i cirka 4år nu och är mycket nöjd. Vi har inte fast internet i stugan och valde därför denna gsm lösning som jag för övrigt tror är mer pålitlig än om du ska styra saker via en router som titt som tätt strular. Ontech:en har batteri backup och varnar när strömmen varit bort X antal minuter och om temperaturen gått under ett visst värde.

Lycka till.
 
Nu har jag läst en del och labbat lite för att förstå hur jag kan göra.

Som jag förstår går det inte att trappkoppla nexa puckar, de får då spänning in på utgången och smäller. Stämmer det?

Min första fundering var att koppla som i alternativ 3 i bilden nedan men det mår nog inte nexan så bra av. Nästa fundering var alternativ 2 men det är samma problem där.

Då återstår alternativ 1 där flera strömbrytare läggs på de potentialfria sladdarna på en WMR-1000. Problemet är att jag då är helt beroende av att nexa pucken inte pajar för att ha någon värme överhuvutaget. Så mycket litar jag inte på den.

Detta är en temporär lösning så jag skulle kunna ställa två element på grundvärme och bara använda styrningen till att slå på full värme. Lite meckigt men det fungerar.

Har jag tänkt rätt hur det går att använda nexas puckar?

nexa varianter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använder nexapucker precis så - har totalt 3 st element i stugan styrda av nexa, och 5 st som jag styr manuellt och som står på "frostfritt" när jag inte är där.

Har sedan 2008, peppar peppar, inte haft ngn nexapuck som smällt iaf... :)

/K
 
toolman77 skrev:
Nu har jag läst en del och labbat lite för att förstå hur jag kan göra.

Som jag förstår går det inte att trappkoppla nexa puckar, de får då spänning in på utgången och smäller. Stämmer det?

Min första fundering var att koppla som i alternativ 3 i bilden nedan men det mår nog inte nexan så bra av. Nästa fundering var alternativ 2 men det är samma problem där.

Då återstår alternativ 1 där flera strömbrytare läggs på de potentialfria sladdarna på en WMR-1000. Problemet är att jag då är helt beroende av att nexa pucken inte pajar för att ha någon värme överhuvutaget. Så mycket litar jag inte på den.

Detta är en temporär lösning så jag skulle kunna ställa två element på grundvärme och bara använda styrningen till att slå på full värme. Lite meckigt men det fungerar.

Har jag tänkt rätt hur det går att använda nexas puckar?

[bild]
Om någon läser detta vill jag bara informera om att bilden är felritad. Om kopplingen görs så kommer nexapucken att smälla.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.