Hej,

Jag har lite frågor gällande det där med försäljning av hus utan att mäklare sköter försäljningen.

Jag frågar åt en annan person som funderar på att sälja ett för hus något över miljonen till en släkting.
Huset är byggt i slutet på 70-talet.


Undrar främst på det med besiktning och dolda fel m.m.
Vid ev. försäljning så får såklart ev. köpare information om kända fel m.m. men jag undrar om det är värt att skaffa en "dolda fel"-försäkring och/eller om man helt enkelt skall skriva in en friskrivningsklausul.



Har ni några tips på hur man skall gå tillväga?


Tack på förhand/

j0nte
 
Rent generellt tror jag att doldafelsförsäkringar är rätt onödiga. Men det finns ju fall där det faktiskt skyddat säljaren mot skadestånd, så att ge råd är vanskligt. Jag har för mig att det är svårt att få köpa en försäkring som privatperson, det går genom mäklarfirmorna.

Vid en husaffär så skall givetvis köparen låta undersöka huset, syftet är att se att det inte finns några fel man inte har anledning att förvänta sig. Dvs. helt enkelt ta reda på att detta jag nu köper för 1 milj. är vad jag förväntar mig.
 
hempularen skrev:
Rent generellt tror jag att doldafelsförsäkringar är rätt onödiga. Men det finns ju fall där det faktiskt skyddat säljaren mot skadestånd, så att ge råd är vanskligt. Jag har för mig att det är svårt att få köpa en försäkring som privatperson, det går genom mäklarfirmorna.

Vid en husaffär så skall givetvis köparen låta undersöka huset, syftet är att se att det inte finns några fel man inte har anledning att förvänta sig. Dvs. helt enkelt ta reda på att detta jag nu köper för 1 milj. är vad jag förväntar mig.
I vårt fall förhindrade säljarens dolda-fel-försäkring sannolikt minst en personlig konkurs. De har fått punga ut med ca 400 +750K i två omgångar. Det har räddat både oss och säljaren(på olika sätt). Dock är det antagligen helt onödigt i ett äldre hus(om det inte nyligen renoverats väldigt mycket). Vårt hus var från -99/-05.

Hus byggt slutet på 70-talet är det nog en onödig kostnad. Byggreglerna har ändrats för mycket sedan dess, och på gamla byggregler som inte ändrats är sannolikt åldersavdraget så stort att man i praktiken inte får någon nämnvärd ersättning om någon har bommat.
Tryckta syllar t ex täcks inte och bristande tätskikt på originalbadrum kan sannolikt åldersavdras bort helt.
 
Sannolikt enklast för bägge parter är att sälja huset "osett". Dvs utan förbehåll och eventuellt göra en besiktning och justera priser efter resultatet.
 
Man kan ju låta en mäklare ta hand om skrivarbetet (det är många dokument som ska undertecknas och det är bra att man inte missar något). Det brukar kosta ca 6.000 - 8.000 kr (avdragsgillt).
En säljare som säljer med friskrivningsklausul får räkna med ett lägre pris.
Köparen ska göra en besiktning så att man inte "köper grisen i säcken".
I kontraktet skall då finnas en öppen klausul som ger köparen rätt att frånträda köpet. Man bör inte ha en klausul som handlar om en prisreducering på en bestämd nivå då det alltid blir oklart vad som ska gälla beroende på vad som behöver åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.