lt1cobra skrev:
Med risk för att göra bort mig så måste jag fråga varför man målar takpannorna? Är det primärt för för ökad livslängd eller estetik? Om livslängden är målet, hur mycket förlänger det livet på pannorna? :surprised:
Estetik i första hand. Och det vill till att läkt och underlagspapp också ha några år kvar på sin livslängd, annars är det bortkastade pengar.
 
R
Mitt hus är från 1990, hade en kille här som konstaterade att min papp och läkt såg ut som ny. Däremot mina svarta pannor har blivit grå med åren och när väl färgen är borta bryts de ner fort och man hittar sand i hängrännan.
Jag har tänkt mycket på detta. Jag målade om mitt hus i somras, och störde mig enormt på att ha en kanonfin fasad men när man sen såg de grå trista taket blev man ju less. Jag köpte på Hornbach Hagmans takpannefärg. Bland de bästa jag gjort, pannorna ser helt nya ut och vatten sugs inte lngre in i pannen, de bara rinner på annan ner i rännan!
Jag rekomenderar detta starkt både för det estetiska som blir super, samt att man får mycket längre linvslängd på pannorna. Jag målade som sagt pannorna men nästa år vill jag lägga ett sista lager med en färgpistol av någon sort.
 
nikasp
R Roland112 skrev:
Mitt hus är från 1990, hade en kille här som konstaterade att min papp och läkt såg ut som ny. Däremot mina svarta pannor har blivit grå med åren och när väl färgen är borta bryts de ner fort och man hittar sand i hängrännan.
Jag har tänkt mycket på detta. Jag målade om mitt hus i somras, och störde mig enormt på att ha en kanonfin fasad men när man sen såg de grå trista taket blev man ju less. Jag köpte på Hornbach Hagmans takpannefärg. Bland de bästa jag gjort, pannorna ser helt nya ut och vatten sugs inte lngre in i pannen, de bara rinner på annan ner i rännan!
Jag rekomenderar detta starkt både för det estetiska som blir super, samt att man får mycket längre linvslängd på pannorna. Jag målade som sagt pannorna men nästa år vill jag lägga ett sista lager med en färgpistol av någon sort.
Hej! Hur har det gått såhär 7 år senare? Håller på att rengöra taket och tänker måla då skicket är bra på pannorna men de ser grådassiga ut. Inget fel på läkt eller duk under heller. Ska på solceller så taket får ju rejält minskad belastning också.
 
Det började flagna efter några år. Även hos min granne som tagit in en firma på jobbet.
 
nikasp
R Rolle85 skrev:
Det började flagna efter några år. Även hos min granne som tagit in en firma på jobbet.
Hmm, det låter ju sådär. Har en annan variant jag funderar på. Att byta de pannor som inte hamnar under solcellerna.
Och det var Hagmans betongfärg ni använt? Tror du att det är fel på färg, blir inte bättre än så eller någon typ av slarv/bråttomjobb?
 
Nja, färgen verkar vilja flagna av med tiden bara
 
nikasp
R Rolle85 skrev:
Nja, färgen verkar vilja flagna av med tiden bara
Jäklar. Hade hoppats på målning men lutar åt att hoppas över det. Lär ju gå på 8-10000 och en del jobb även om jag planerat att spruta. Några timmar mekanisk rengöring kvar och ska lägga på bensaltensid och låta regnet göra resten.

Kan för övrigt rekommendera lövblås. Skönt att få bort 98% av allt skräp så man slipper att rännor och uteplats ser skräpiga ut vid varje störtregn eller rejäl blåst ett halvår efter.
 
Spraya bara med grönfri så sköter regnet resten och de blir rent. Tar 1 säsong
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Aktiva ämnet i grönfri är just bensaltensid ;).
 
Aha
 
nikasp
Jo, jag har googlat ihjäl mig på ämnet så har en brun enliters medicinflaska i garaget. GrönFri och andra tar löjligt bra betalt för sina ”hemliga” ingredienser. https://sockerkriget.se/vinbryggnin...-med-gron-fri-pa-ett-snabbt-samt-enkelt-satt/ (Vet att länken ser ganska lattjo ut men den som ligger bakom har en drös hemsidor och av var jag läst funkar den bensaltensid som köpts därifrån, allt-frakfritt tror jag det var).

Jag behöver forcera men har behandlat taket för några år sedan så år inte så farligt med mossa. Syd och ostlägena hade väldigt lite. Ska mest döda av allt nu där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.