Helt korrekt är att:

1. Riva gipsen (om möjligt utan att förstöra den).
2. Plocka bort ångspärren.
3. Regla på med 45 mm och isolera detta.
4. Montera ångspärren.
5. Regla på med 45 mm till och isolera detta.
6. Skruva på gips eller osb+gips vilket är mer praktiskt.

Att ha två lager med isolering gör att ångspärren blir inflyttad och därmed skyddad från alla punkteringar av skruv som blir när du sätter upp grejer på väggarna.
 
Jag tar och plockar bort gips och ångspärr, vågar inte chansa på något annat.
Falkn, ditt råd om 45 + 45 låter ju optimalt men jag har redan köpt och transporterat hem 70-reglar :/ Detta betyder att jag inte kan placera ångspärren 45 in utan direkt under gips och osb (om jag inte köper 45-reglar också men det hade jag helst sluppit). Hur pass allvarligt är det att punktera plasten när man spikar/skruvar upp saker på väggarna?
 
Svedjemo skrev:
Jag tar och plockar bort gips och ångspärr, vågar inte chansa på något annat.
Falkn, ditt råd om 45 + 45 låter ju optimalt men jag har redan köpt och transporterat hem 70-reglar :/ Detta betyder att jag inte kan placera ångspärren 45 in utan direkt under gips och osb (om jag inte köper 45-reglar också men det hade jag helst sluppit). Hur pass allvarligt är det att punktera plasten när man spikar/skruvar upp saker på väggarna?
Det är i regel ingen större fara. Man har byggt så under många år utan några särskilda skador. Har du dessutom OSB bakom behöver du ju aldrig förborra och dra i stora mollyplug så hålen blir dels små och även delvis tätade av skruven. Du kan ju tänka på att försöka fästa i reglar eller använda skruv som inte är för långa.
 
JAg tror att skruvarna inte är det stora problemet, skruven sitter i plasten och det lilla mellanrummet mellan plast och skruv är försumbart. Däremot blir det ofta otätt vid eldosor och där sker ett större läkage.

Påpkar att det är bygglovspliktikt att göra om garage till boyta. Kan vara bra att veta.''
 
Ok, låter bra, då kör jag på mina 70-reglar.

Yes, jag är medveten om att det krävs bygglov men tack för tipset. Jag har inte sökt bygglov än så jag börjar endast med att tilläggsisolera, det borde väl vara ok utan bygglov? Jag ska bygga ihop huset med garaget och jag måste bestämma mig för om jag ska försöka rita tillbyggnaden själv eller ta hjälp med det. Jag tänkte boka ett möte på stadsbyggnadskontoret för att få klart för mig vad som krävs och om jag tror mig kunna fixa ritningarna själv.
 
isolera är helt ok :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.