S
Är det ens möjligt? Har golvbrunn i tvättstugan, den luktar förjävla illa o är rätt rostig, misstänker att det kan ha rostat hål nånstans så luften tar sig ut.

Är det ens möjligt att byta brunn utan att byta rör? Det jag undrar är väl egentligen om någon vet någon som lyckats med detta? :)
 
Krilleman
Bila runt brunnen och kapa ditt gjutjärnsrör på lämpligt ställe. Montera en övergångskoppling i passande dimension och montera din nya brunn. Oftast behövs det två st 45º böjar för att justera höjden på brunnen.

Inget svårt alls. Hyr en bilmaskin över en helg. Brukar kosta 2-300:- Det är det värt för riktiga prylar!
 
Jag köpte en borrhammare 4,5kg på Jula för 400:-. Jag har inga problem att bila upp stora delar av betonggolv med den, lite tung bara jämfört med pro-grejer. Bra att borra hål för montering också.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001092/

Värre var det för mig att såga av gjutjärnsrör. Jag har använt blad av stålkross (tog typ 15 timmar med en provisoriskt byggd rigg) men det kan nog vara bättre med diamant blad. Vet inte om det var extra hårt järnrör.
 
Krilleman
lvedin skrev:
Jag köpte en borrhammare 4,5kg på Jula för 400:-. Jag har inga problem att bila upp stora delar av betonggolv med den, lite tung bara jämfört med pro-grejer. Bra att borra hål för montering också.

[länk]

Värre var det för mig att såga av gjutjärnsrör. Jag har använt blad av stålkross (tog typ 15 timmar med en provisoriskt byggd rigg) men det kan nog vara bättre med diamant blad. Vet inte om det var extra hårt järnrör.
Och hur kändes armarna efter att du bilat upp nästa hela golvet med en Jula maskin? Vita fingrar?
 
Det finns olika alternativ att välja på, köpa en dyr, hyra en dyr, köpa en billig.

Jag valde vita fingrar för jag vill kunna bila mindre jobb när jag vill.

Men det är en jättebra input du ger om nackdelarna med Jula maskinen. Det är inte att rekommendera för omfattande bruk.
 
S
lvedin skrev:
Det finns olika alternativ att välja på, köpa en dyr, hyra en dyr, köpa en billig.

Jag valde vita fingrar för jag vill kunna bila mindre jobb när jag vill.

Men det är en jättebra input du ger om nackdelarna med Jula maskinen. Det är inte att rekommendera för omfattande bruk.
eller hyra en maskin när man behöver?
hellre hyra en bra maskin än förstörda fingrar?

kormant blad till tiger är att rekommendera
 
Redigerat av moderator:
Jag ska inte tipsa om maskinen igen
 
S
Jag är kluven Ivedin, det kan vara schysst att ha en bilmaskin hemma om man behöver bila fram en enda golvbrunn t.ex, men samtidigt vet jag inget om hur ansträngande det skulle vara att bila fram brunnen med din maskin, det kanske är så slitsamt att det lönar sig att hyra maskin även för ett så litet jobb?
 
Krilleman
Jag äger ingen bilmaskin, hyr alltid för dom jobben som kräver det.
 
SueCia skrev:
Jag är kluven Ivedin, det kan vara schysst att ha en bilmaskin hemma om man behöver bila fram en enda golvbrunn t.ex, men samtidigt vet jag inget om hur ansträngande det skulle vara att bila fram brunnen med din maskin, det kanske är så slitsamt att det lönar sig att hyra maskin även för ett så litet jobb?
Det är inte bara fråga om det är slitsamt, det är fråga om hur hälsofarlig den är. Det beror på om man t ex jämför med att köra bil, om man jämför att använda den 10 timmar eller 200 timmar och hur man använder den. Att jag inte märkt nåt är ingen garanti, Även grejor som får säljas kan vara farliga.

Hur man tillämpar ergonomi med bra arbetsställning och bra teknik utan belastningar är viktigt i alla arbetsmoment. Bra ergonomiska maskiner är alltid bättre. För mig är det vilktigaste, lyssna på din kropp.

I vilket fall ett allmänt tips om du inte bilat förut. När du stöter på stenar i betongen, gå runt stenarna med bilaren och lossa stenarna, Det gör inget om hålet blir lite större än du tänkt dig, det är så lätt att gjuta.
 
Redigerat:
S
skulle man som yrkesman jobba med bilmaskin och göra som arbetsmiljöverket vill. så kommer det verkligen dra ut på tiden.
 
Krilleman
SBH skrev:
skulle man som yrkesman jobba med bilmaskin och göra som arbetsmiljöverket vill. så kommer det verkligen dra ut på tiden.
Jag har för mig att jag läst 16 minuter/dag för ett par år sen för bilning.

Bla HILTI har vibrationsklassat all sin utrustning så man kan enkelt läsa ut hur många minuter/dag som rekommenderas i tabeller.
 
S
Krilleman jag har läst något sånt jag också, men även att dessa minutrar inte får användas i ett sträck?.

En kollega till mig bilade hela sitt golv i badrummet, han vart sjukskriven (elektriker) i 2 veckor, handen gick över huvud taget inte att stänga, svårt att jobba då.
 
S
krilleman_215 skrev:
Jag har för mig att jag läst 16 minuter/dag för ett par år sen för bilning.

Bla HILTI har vibrationsklassat all sin utrustning så man kan enkelt läsa ut hur många minuter/dag som rekommenderas i tabeller.
hur skall man då till exempel göra ett badrumsrenovering? måste ha dit hela firmanspersonal för att bila ut?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.