Har precis dragit tomrör och är i begrepp att dra kabel för ett stjärnnät från antennen till ett antal antennuttag i huset (prel. 3-4st). Vet inte om stjärnnät för antennkabel var något genidrag, men det kändes smartast mot bakgrund av digitaltevens entré. Koaxkabeln jag tänker mig heter "KTV 1,0/4,8 CV 75 ohms antennkabel för fastighetsnät" och finns i Storels sortiment. Men däremot är jag mer osäker på om jag skall välja slututtag för alla "ändpunkter"?
 
Funkar jätte bra med stjärn nät.
En bra fördelare bara och uttag med slutmotstånd i bara ("ändpunkt").

...tur att man är svagströmstekniker...

///CH
 
Då kanske någon kan svara på följande fråga eller ge rekommendation:
I mitt fall kommer antennen med största sannolikhet att placeras på vinden (lertegel, fri sikt till 40kW-sändare) och sedan mata ner till källarens apparatrum 3 våningar ner. Härifrån skall sedan ett stjärnnät med installeras till varje rum. Inga seriekopplade antennuttag alltså. Har tänkt använda en antennförstärkare med 1 ingång och 8 utgångar.
 
Installerade igår, och allt gick friktionsfritt. Har dock inte fått mina antennuttag ännu, så jag drog kabeln direkt från vinden till videon, och sedan en annan koax från videon till TV:n. Bilden var bra, men när jag startade videon (spela upp band) blev bilden väldigt brusig. Hrm. Mycket konstigt.

Om jag drar ur den inkommande antennkabeln ur videon blir bilden bra igen.

Vad är detta?
 
Va bilden brusig eller möjligen lite randig oxå? Låter som att videon sänder på en kanal som ligger nära en av den kanaler som ligger med i antennen.
 
Bilden blev brusig. Videon sänder på 36; och mig veterligen skall det inte finnas några omedelbara konflikter (bor i Göteborg).....
 
T
En klassiker !

När digital-tv kom till London fick dom korttidsanställa över 5000 (!) tekniker som bara åkte runt och ställde om folks videoapparater när kanal 36 på videon kolliderade med uhf 36 mux på digitalsändaren ( som man då inte kan se analogt !!)

Kolla bakpå din video där uttagen för antenn in/ut finns, antingen finns det en liten justerskruv där du då kan ändra mellan kanal 30 - 42. Finns inte detta är chansen stor att du då får stänga av videon, slå på samtidigt som du trycker in fast forward och rewindknappen samtidigt så ska kanalnumret då visas och kunna ändras på displayen. Säkrast bör du kolla i manualen innan, ibland kan man också ändra via fjärren om du har s.k "on screen menu".
 
Utmärkta svar. Typiskt att man skall falla i en sådan fälla. Dock tacksamt att det (förhoppningsvis) går att lösa enkelt.....

Har OSD möjlighet att justera videokanalen, så detta skall gå att åtgärda.
 
Johan Gunverth skrev:
Har tänkt använda en antennförstärkare med 1 ingång och 8 utgångar.
Vilken förstärkare har du tänkt dig?
 
T
Bästa trick vid kanalbyte utan tillgång till instrument är:
1: Sök med TV:n till en ledig kanal på uhf-bandet, ta den kanal där det är mest "grovt" brus med minst svarta streck eller "fladder" (en gråaktig och finkorning brusmatta är en digitalmux), när du hittat ledigt sparar du detta på TV:n och kör sen igång videon.

2: Aktivera testknappen på videon och ställ in kanalen där, om allt funkar ska 2 vertikala streck dyka upp på din TV, då kopplar du bort testknappen och finjusterar sen så att färger och texter fungerar, exempelvis tryck in text tv och kolla på klockan i höger hörn-den ska ticka fram varje sekund- om den hackar sig fram har du ställt in för snålt. Du  får alltså labba lite till absolut bästa signal.
 
krillek skrev:
Vilken förstärkare har du tänkt dig?

Man gör väl så att man har en förstärkare men en eller två utgångar och sedan en (eller två) passiva splitters som förgrenar signalen. Förstärkare med så många utgångar måste vara dyrt om det ens finns.
 
T
1 in 8 ut är nog en låda för s.k SMATV-nät där man blandar in vanlig antenn med mf-frekvenser för satellit (varje uttag har då radio-tv-satellit ) Antron m.fl gör dessa boxar som går på runt 1300-1700:- st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.