Hej

Håller på och renoverar köket och skulle behöva flytta röret till köksfläkten 15-20cm åt höger, för att det skall passa nya fläkten

Någon som har koll på hur detta löses på enklaste sätt? :surprised:

20151030_134628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det beror helt på vad som finns ovanför och hur mycket plats du har i höjdled till skåpet. En vanlig lösning för att göra en excenterkoppling är två 45-gradersböjar, då kan du justera rätt bra och sotaren kan fortfarande komma igenom med rensverktyg. Lösningen bygger dock på höjden. Bättre är det om du kan öppna taket och flytta röret där.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
tommib skrev:
Det beror helt på vad som finns ovanför och hur mycket plats du har i höjdled till skåpet. En vanlig lösning för att göra en excenterkoppling är två 45-gradersböjar, då kan du justera rätt bra och sotaren kan fortfarande komma igenom med rensverktyg. Lösningen bygger dock på höjden. Bättre är det om du kan öppna taket och flytta röret där.
Okej!

Det är taket man ser i bild. Enplanshus. Plastslangen övergår i takhöjd till något metallrör som verkar gå rätt upp genom taket. Diametern på plåtröret verkar vara ca 16cm.

Var gör jag excenterkopplingen? Ovanför innertaket?

Bilder tagna rakt underifrån med och utan blixt:
20151030_140553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151030_140606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om du har en kallvind eller liknande ovanför som du kommer åt skulle jag tveklöst göra excenterkopplingen där, det blir snyggare. Diametern borde vara just 160mm. Tänk på att kanalen ovanför innertaket ska vara brandskyddsisolerad. Om du har gott om plats på vinden kan du göra en mjukare böj genom att sätta ett rakt rör mellan böjarna. Det bygger lite mer på höjden men blir enklare att sota.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag har öppnat lite för att se om det går att göra excenterkopplingen ovan innertaket.

20151031_080404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


*Angående brandskyddsisolering: Som det är nu ser det ju bara ut att vara ett stålrör med vanlig glasfiberull runt i kring. Så om jag gör likadant när jag är färdig så borde det vara ok?

* De flesta rör ("spirorör") jag hittar i handeln verkar vara 100mm diameter istället för 160mm. Bör jag skarva ner till 100mm?

* Nåt annat jag bör tänka på än att kapa mitt nuvarande plåtrör, sätta dit två 45 graders böjar, och sedan lägga tillbaka glasfiberullen?

* Är detta tillåtet och lämpligt?

Oerhört tacksam för svar!
 
tommib
Jag vet faktiskt inte säkert ang brandskyddsisoleringen. Minns jag rätt är kravet 30mm isolering när röret passerar brännbart material, men det kan också vara hela rörets längd. Glasfiberull är visserligen inte brännbart men det kan finnas annat på vinden som är. Jag tror att isoleringen måste sitta fast på röret, men jag är absolut inte säker. Bara för att något är gjort på ett visst sätt idag betyder det inte att du får göra likadant vid en ombyggnad.

Nej, absolut inte. Ju större rör desto mindre motstånd för fläkten. 160mm är en helt vanlig rördimension. Om du inte hittar det på din lokala bygghandel kan du säkert be dem beställa in det (eller kolla på en annan bygghandel).

Ja, det är det där med brandskyddsisoleringen. Du måste också tänka på vad du får för ända på röret som sticker ut ur väggen så att du kan ansluta flexslangen från fläkten (som du bör byta till en i metall).

Nja, är man petig är det en förändring av imkanalen. Detta kräver ofta bygganmälan och besiktning av sotare. Det kan t.ex. vara så att böjarna du monterar gör det omöjligt att göra rent röret (men troligen inte, det blir en rätt beskedlig böj).
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.