Någon bra anledning att du valde att göra dom klenare än 'dagens' som du skriver?
 
Ja, från början var anledningen till att jag ville få så bra takhöjd som möjligt på vinden. Vi har delar av befintlig vind inredd. Det är under två meter i takhöjd precis i nocken.

Men såhär i efterhand har jag ytterligare en anledning. Hade jag byggt takstolarna i kraftigare dimensioner hade vi inte orkat lyfta upp dem!
 
Jag har funderat fram och tillbaka hur jag ska göra med takfotsplåt, hängrännor, rännkrokar osv.
En bra tråd i ämnet är denna: https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/204606-felaktig-monterad-fotplat.html

"Rätt" verkar vara att sätta takfotsplåten direkt på råsponten. Många sätter den ovanpå strö- och bärläkt för att det är snyggast. Bäst verkar vara att ha två, en på varje ställe...

Jag var uppe och sprang på taket igår och funderade då på vad poängen är med plåten om den sitter ovanpå bärläkten (förutom rent estetiskt). Jag menar, vattnet som rinner på takpannorna rinner ju ner i hängrännan utan plåtens hjälp. Vattnet som läcker in bakom pannorna rinner ju även under/bakom plåten. Så vad är meningen med plåten?

20151030_143241 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt tråden jag länkade ovan ska det inte räcka med att bara släppa ut takpappen, för vattnet ska kunna vandra baklänges med kapilärkraft. Men på mitt tak verkar det ha funkat bra, som ni ser på bilden ovan.

20151029_194549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den här bilden ser ni till höger hur plåten sitter uppepå bärläkten. Vattnet som ev tränger in bakom takpannorna kan alltså rinna fritt under plåten.
 
Har varit själv med barnen sen i torsdags förra veckan, men lite har jag ändå hunnit med :)

Började med att såga till takstolarna

20151030_153416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(körde med cirkelsåg första biten, men kom inte åt hela vägen in)

Rätt som det var när jag stod där och sågade försvann "golvet" under fötterna på mig! Gissa om jag fick hjärtat i halsgropen :) Hade lastat upp takpannorna på temptaket. Blev för mycket med både mig och pannor samtidigt!

20151030_150411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var rasade det inte hela vägen. Vek sig bara. Puh!

Har inga in-progress-bilder, men sent söndags kväll blev jag i alla fall klar med råsponten på ena halvan av taket :D

20151102_065535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151102_065500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu under veckan har jag plockat av takpannorna på andra halvan av taket och sågat bort gammal strö- och bärläkt. Och nu har de tyvärr lovat regn resten av veckan och en bit in på nästa, så jag kände jag var tvungen till att täcka lite bättre med presenning :(

20151104_064544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under förutsättning att presenningen inte blåser bort kommer jag nog inte göra mer med utbygget förrän det blir uppehåll igen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det jag tycker du gör allra bäst i ditt utbygge är att inte stressa, utan låta det ta den tid det tar.

Själv blir jag blir så uppe i mina projekt att jag kör så det ryker, nästan dygnet runt. (Jag har fortfarande nästan lite dåligt samvete för grannen som kom upp och var topp tunnor rasande när jag stod och spikade panel. Klockan halv 11 på kvällen...) Hade ingen aning om tiden och det var ljust ute...

När jag sen är klar behöver jag återhämta mig ett par veckor :D
 
  • Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Ser grymt bra ut :)
 
Hur har det gått? Jag är nyfiken! :D
 
Redigerat:
Har väl i princip gett upp :( Jagar hantverkare nu som kan komma och sätta lite fart på bygget igen... Vi har hittat hantverkare som vi gillar när vi snackar med dem, men tyvärr är de väldigt svåra att få tag på...
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Men vad nu då? Det gick ju så bra. :(
 
Kollat nässjö takstolsfabriks ritning mot dina egna. Jag har nämligen själv smält upp en sån konstruktion från dem. Spännvidd 7.4m. De krävdes en limträbalk med dim. 495*100. Har din KA godkänt dina takstolar? I mina ögon är de där en riskkonstruktion tyvärr.

Mina takstolar från dem är 45*220 c30 virke sen sadla jag på 120 för isolering.

Interiör av en pågående timmerkonstruktion med trästomme och takstolar, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men du kan ju inte ge upp nu! :) Snart är ju de tyngsta momenten över och sen är det bara inomhusfix kvar som är mycket lättare och utom vädrets makter.

Vad var det som fick dig att kasta in handduken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.