Hej,

Jag har idag en stuga på en ö. Uteplatsen har idag en murad stenmur med natursten utemot sjön. Muren har börjat luta utåt (kanske pga marktryck och istrycket eller vad vet jag?).
Jag har funderat på att byta ut muren. Ett stort problem jag har är att eftersom muren skall va på en ö måste all markarbete utföras vintertid då maskiner kan ta sig till ön.

Nu till några frågor:
1. Kan man ha byggtimmer? Tål det att ligga vid vatten?
2. Kan man gjuta bra vintertid? Hur gör man detta?
3. Hur gör man bästa grunden för muren?

Skulle även vilja veta om någon har erfarenhet av liknande bygge och som kan ge mig lite tips?

Mvh
Jocke
 
Vet inte hur Du bor men är det vid havet, kan Du hyra in vägverkets färjor samt att det finns företag som sysslar med muddring som också kan utföra betongarbeten. Använd anläggningsbetong (3 tkr/kubik) och tillsätt SIKA som hjälper dig med ev frostsprängningar.

Det är alltid bäst att påla, t ex med järnvägsräls, bygga en form och gjuta. Vatten äter upp allt material förr eller senare så trä hade jag aldrig tagit.

Sen när Du väl byggt formen är det bara att ringa in färjan och betongbilen.

Eller köpa på säck och köra med båt.....

Lycka till!
 
Stugan ligger i Orsasjön (Del av siljan) i Dalarna. Någon kanske vet om det finns något företag i närheten som kan hjälpa till?

/Jocke
 
Känner inte till några företag där. Men det är klart bra om båten/färjan redan ligger i sjön.... Rätt sjö.... ;-)

Du får aldrig ut en betongbil på is. Inte en chans att dom ställer upp på det.

Annars lär det bli slitsamt för Dig. Bygg form, långa borr som når ner. Hyr in en tryckluftsborr som går på diesel t ex.

Fyll med sten och handblanda betongen. En 25 kg säck, blir 13 liter om jag inte minns fel. En lite svår situation verkar det som.

Det kanske går att fylla utifrån med sten som redan finns på ön och lägga en betongkaka på?
 
Ta en titt på prefabricerade U-element eller L-stöd.
Men berätta för tillverkarna att de måste vara av betong som tål att ständigt stå i vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.