Hej,
jag planerar att tilläggsisolera mitt garage och undrar om jag måste flytta ångspärren?

I dagsläget är garaget isolerat (jag tror att det ligger 95mm isolering i väggarna idag.) och jag planerar att lägga till 70-95mm isolering för att kunna värma upp garaget på vintern utan att elda för kråkorna (planerar att inreda delar till bostadsyta).
Frågan är nu om jag måste ta bort gipset och ångspärren innan jag lägger till isolering invändigt eller om jag kan låta den befintliga väggen och ångspärren vara och endast lägga till 70-95mm isolering och gips?

Mvh
Johan
 
Tomture61
Om ångspärren/diffspärren ligger ca 1/3 in i väggen sett från den varma sidan (insidan) så är det by the book :)
Om du får 50/50 % så stick/skär hål på befintlig diffspärr och placera den nya precis bakom nya innerväggen.
Vet ej hur du använder garaget idag dock .Kanske parkerar en snöig/blöt bil där ?
Annars tror jag att luftfuktigheten ej går att jämföra med ett bostadshus.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar! Idag används garaget endast till förvaring och vi har element igång på vintern för att hålla det frostfritt.

Då tror jag att jag tar och borrar lite hål i den befintliga väggen för att punktera plasten, sen bygger jag den nya innerväggen och avslutar med ett lager plast innan jag smäller upp osb och gips. Det borde väl funka förutsatt att jag ser till att punktera den befintliga ångspärren över hela väggen?
 
Tomture61
Försök att skära med ngt också så att det är större "hål" än borrhål.
Kanske vispa runt med ngt järn , utan att paja isoleringen allt för mycket.
 
Yes, tack för tipset!
 
Mitt tips är att lämna gips och plast orört. Du kommer ändå aldrig lyckas få ventilation så det räcker. Men se till att du sätter den nya plasten efter konstens alla regler. Tejpa skarvar etc. Då du planerar att sätta både gips och osb på insidan bör det bli tätt nog. Så länge ingen fukt kommer in, gör det ingenting att plasten ligger kvar mitt i väggen.
 
Ok, men finns det inte risk att man stänger in fukt mellan de två plastskikten? Eller det kanske är för liten temperaturskillnad mellan plastskikten för att fukten ska bli något problem?
 
Svedjemo skrev:
Ok, men finns det inte risk att man stänger in fukt mellan de två plastskikten? Eller det kanske är för liten temperaturskillnad mellan plastskikten för att fukten ska bli något problem?
Jag hade inte velat lämna gipsen mellan två plastskikt. Plocka ner gipsen och ta bort bef. plast istället eftersom du isolerar på så mycket. Tumregeln är som sagt att fuktspärren får sitta max 1/3 in i väggen från insidan (vid homogen isolering). Du kan ju återanvända gipsen invändigt sedan.
 
Hehe, tre olika förslag hittills :) Jag vill inte vara oförskämd men är det någon av er som är snickare till yrket eller har erfarenhet av liknande situationer?
 
En snickar har ingen aning om hur du skall bygga för att få huset fuktsäkert.

Eftersom det skall bli bostadsyta kommer det genereras fukt i lokalen
Därför skulle jag riva gips och plast. Isolera och ny plast och osb gips.
Bäst är om du lägger plasten 45 mm in i väggen. Då får du plasten skyddad och ett instalationsskickt för el mellan plast och osb
 
Tomture61
Det mest korrekta/optimala är att följa Villa vista:s råd.
Men antar att badrum/kök som genererar mest fukt inte befinner sig i garaget.
 
Svedjemo skrev:
Hehe, tre olika förslag hittills :) Jag vill inte vara oförskämd men är det någon av er som är snickare till yrket eller har erfarenhet av liknande situationer?
Inte snickare, men jobbar som produktionsledare och är Civilingenjör i Väg- och vattenbyggnad med Master inom Byggproduktion och Husbyggnadsteknik med inriktning på energi och fuktsäkerhet om det duger...
 
  • Gilla
Svedjemo
  • Laddar…
Svedjemo skrev:
Hehe, tre olika förslag hittills :) Jag vill inte vara oförskämd men är det någon av er som är snickare till yrket eller har erfarenhet av liknande situationer?
Jag är byggnadsingenjör, jobbar numera som snickare, egenföretagare.
Det finns som sagt risker med att bygga in gips och plast i väggkonstruktionen.
Men så länge du har en tät ångspärr på insidan av väggen, kan ingen fukt komma in.
Tidigare glömde jag nämna, att det då blir extra noga med att låta nya reglar torka ordentligt, så du inte bygger in fukt.

Det bästa och säkraste är givetvis att ta bort gips och plast.
 
  • Gilla
Svedjemo
  • Laddar…
Att jag frågade efter snickare visar väl kanske på min egen okunskap men anledningen till att jag ville ha referenser är att jag har erfarenhet av diverse forum där människor kommer med tips och råd som är mer eller mindre gissningar. Jag vill ju göra rätt från början så att jag slipper problem i framtiden :) Jag tackar er alla för att ni tog er tid att hjälpa mig!
 
Tomture61
AG A skrev:
Jag är byggnadsingenjör, jobbar numera som snickare, egenföretagare.
Det finns som sagt risker med att bygga in gips och plast i väggkonstruktionen.
Men så länge du har en tät ångspärr på insidan av väggen, kan ingen fukt komma in.
Tidigare glömde jag nämna, att det då blir extra noga med att låta nya reglar torka ordentligt, så du inte bygger in fukt.

Det bästa och säkraste är givetvis att ta bort gips och plast.


Risken med ditt förslag är ,kommer det in fukt mellan plastskickten så stannar den kvar där, länge !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.