Hej.
Jag håller på att spackla taket i mitt garage.
Aldrig gjort detta innan men jag försöker göra det själv och kanske spara några kronor,Istället för att ta in en hantverkare.

Är detta rätt. Jag har lagt i "spackelremsa" eftersom annars så har jag hört att det kommer att spricka i spacklet.

Det blir ju bubblor i remsan!

20151029_201613_zpsr1gwe1w9.jpg
 
Min erfarenhet är att bubblorna drar ihop sig, lite som tapeter, när det torkar
 
Vissa brukar limma pappremsorna med vävlim innan spackling.
 
Jag fick lära mig att först spackla i fasning en därefter skulle remsan dit och spacklas över.
Annars fick man luftbubblor i den
 
Dito, jag brukar lägga i skarven med en spackel som täcker skarven. Inte full men så det är gott om smet. Sen tar jag en spackel som är lite bredare än remsan och trycker hårt när jag lägger i remsan. Mycket av spacklet trycks bort bakom remsan. Sen drar jag på med den breda spackeln igen... Kanske inte som proffsen men det funkar hyfsat för mig :p
 
Har du använt skarvspackel för att fästa remsorna? Med "vanligt" spackel blir det lätt bubblor under pappersremsan.
Dra bort de bubbliga remsorna och gör om.

Med rätt spackel och rätt pappersremsor blir det inga bubblor och man behöver inte heller limma.
Köp grejer hos en riktig målarfirma, så får du material som fungerar ihop. Och det är bara försumbart dyrare eftersom spackel och remsor kostar så lite, även om man köper proffsmaterial.
 
Jag fick också tipset att använda vävlim.
Men sedan så sa en annan att man inte behöver vävlim, Utan att man först spacklar, sedan tar man remsan och trycker
dit den i spackel massan, Och sedan ett lager till på... eller rättare sagt flera lager till.
 
Funkar att sätta i spackel om man har rätt, det ska va skarvspackel (skivspackel) och inte vanligt bredspackel som är för torrt. Vill man inte köpa rätt spackel så limmar man dom med vävlim men då blir det ett extra moment.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har fortsatt med glasfiberremsorna.
Så mycket enklare att bara trycka dem på plats och sen spackla med vanlogt spackel.

Just ja, vanligt spackel brkuar vara vattenbaserat så vill man ha det lösare så på med en skvätt vatten :)
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012 och 1 till
  • Laddar…
Funkar fint att blötlägga remsorna lite innan man sätter dom i spacklat oxå
 
Just ja, vanligt spackel brukar vara vattenbaserat så vill man ha det lösare så på med en skvätt vatten
Tackar för tipset Mats.
Hällde i lite vatten och rörde om,Det blev mycket lösare och lättare att applicera . :D

Edit: Glömde berätta att bubblorna har lagt sig, Tog remsan och höll den emot lysrören, Då kunde man se att remsan var perforerad.
 
Redigerat:
Är i samma sits som trådskaparen. Har spacklat ett helt rum och har fått bubblor i alla remsor. Kan jag skära bort bubblorna och spackla över eller bör jag på något sätt ta bort hela remsorna?
 
Våtrumslim på vägg samt pappremsan och sätt fast den med spackelspade. Vänta tills det torkat och börja spackla. Försökte med enbart spackel men fick inte till det. Rev ner hela skiten och började om, då med lim :)
 
Jag har testat både våtrumslim och alcros spackel som rekommenderas för pappremsor. Jag tycker det var mycket enklare och snabbare att få det bra med våtrumslim. Jag har aldrig fått det helt bubbelfritt med spackel. Jag misstänker att man ska försöka ha ganska mycket spackel mellan gips och remsa för att det inte ska bli för torrt. Även om bubblorna gått ner så är remsan fortfarande inte fastlimmad där och kommer bubbla upp nästa gång du tillför fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.