Skulle du tänka lika om det var ditt eget badrumstak som drabbats?

Jag skulle göra så här:
1: Be hantverkaren i detalj redogöra för hur de ska ordna en gjutform under taket så att inte betong rinner ut i utrymmet mellan bjälklag och innertak.
2: Fråga grannen om hen känner sig bekväm med den lösningen. (Jag vet att JAG skulle vilja få någon typ av garanti för att det inte buktar ner en stor betongknöl i taket OM jag en dag vill ta bort mitt uppreglade innertak).
3: Om inte grannen går med på det, bit i det sura äpplet och åtgärda på det sätt som stadgarna i föreningen säger.
 
Återigen, det handlar inte om vad hantverkaren tycker. Det är DU som är byggherren. Tycker DU att åtgärden är tillräcklig så säg det till styrelsen och accepterar de inte detta så får ni antingen komma överens eller också mötas juridiskt antar jag.
 
innis skrev:
Hur menar du Nils82?

Frågan kvarstår väl om det uppkommit skada? Det hål som nu finns i mitt golv/grannens tak kommer ju gjutas igen. Är inte det att åtgärda?
Jovisst är det att ågärda. Men HUR.....utan gjutform, alltså??
Föressten, är taket, tillika valvet spacklat/ putsat och målat eller är taket "rått"?
 
Ja, mitt resonemang i förra inlägget från mig förutsätter ju att det går att gjuta igen på ett säkert sätt, med "gjutform" uppifrån. Är hålet inte för stort så bör det gå att proppa igen det, och gjuta.
 
Redigerat:
harry73
Om risken för skadorna hos grannen var överhängande är det inte direkt hantverkarens fel att taket gick sönder. Då får man anta att han gjorde sitt bästa, men att det ändå gick sönder.
Har ni inte avtalat fast pris och tagit med riskerna att extra lagning behövs, borde hantverkaren få betalt för lagningen.
Då är det inte heller hantverkarens problem längre eftersom han får betalt för jobbet.

Då blir det en diskussion mellan dig och grannen.
Vill grannen att du tar bort innertaket för att snyggt reparera betongtaket, då är det en möjlighet. Men kanske grannen inte ens vill ta bort innertaket, då kan du kompensera honom för en spackling eller lova honom att spackla den dag han tar bort innertaket
 
Dom har ingen el dragen i mellanrummet? Jobbigt om det fylls med betong.
 
Ingen aning om det juridiska men kostnad att riva grannens innertak och återställa det känns ej relevant mot skadans omfattning om det går att gjuta uppifrån.

Litet hål borde pu skum fixa. Lätt att skära bort om grannen vi ha tillbaka gamla taket. Stort hål. Svårare. Kanske går det att få in en bit gipsskivor som fixeras mot kanten med mer skum. Lätt att spackla i framtiden.
Kanske bör du ersätta grannen för ev framtida lagning. Typ en tusing.
 
Det senaste alternativet är nog det vettigaste om du kan få med grannen och brf på det. Iom att de reglat upp ett innertak antar jag att viss renovering ändå behövs av det ytskiktet om de vill ta bort innertaket igen. Kan ju vara en fördel för dem att slippa vara av med badrummet under den tid det hade tagit att återställa taket. Finns ju alltid risk för följdåtgärder för skador som uppkommer under takjobbet med.

Men själva betongen tillhör väl BRF? Du får nog erbjuda dem en slant också att ha i reserv för den dag det behövs snyggas till i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.