Är alla äldre kaminer ineffektiva jämfört med nyare hittade en ganska fin täljstens kamin men äldre för en billig peng. Nyare brinner inte veden längre jämfört med äldre ??

Man kan säga att den här ser ut som en husqvarna Emaljerad kamin dom gröna ... fast den har täljsten runt om + ett massivt täljstens lock ovan på
 
Redigerat:
Nej, inte generellt. Kakelugnar är tex ganska effektiva. Det som avgör till stor del är hur rökgaserna leds ut till skorstenen. Man vill att gasen skall ledas i omvägar så att så mkt värme som möjligt avges till rummet eller lagras i tex täljsten innan gasen försvinner ut.
 
aha ok ja så är det inte i den här gamla utan röken går direkt upp i spjället rökutgången ...... men en annan undran är att i dag när man skriver om gamla kaminer är dom inte miljövänliga och nya är miljö vänliga vissa kamin butiker installerar ej äldre i fall dom inte har ett slags av intyg /sertifikat
 
Tja, kaminbutiker installerar nog helst nya kaminer som de sålt själva. Har för mig att sotaren ville se att kaminen var typgodkänd när han inspekterade min installation. Kanske därför?
 
Största orsaken till olämpliga utsläpp är felaktig eldning, vilket kan göras både med nya och gamla kaminer.
Eldar du med sur ved och för lite tilluft, så det brinner med för låg temp och då blir det lika illa i en ny miljökamin.
 
Nog finns det en trend att nya kaminer ger renare rök än äldre. Verkningsgraden kan nog också skilja, men inte lika mycket. Viktigt att komma ihåg är dock att alla nya kaminer inte är bättre än alla gamla. Och som sagt spelar det stor roll hur man eldar.
 
Det är en sån här som jag funderade på kan duga till landet då jag ej vistas där på vintern utan eldar bara lite på våren hösten ... http://www.blocket.se/vi/63524811.htm

Vad tror ni om den ??
 
När man ändå investerar i att installera en kamin, så skulle jag sätta in en som kunde värma huset även vintertid. En sådan där plutt får du ju knappt plats med en vedklamp i, det hinner bli bra kallt under natten då om strömmen gått. Sedan skulle jag även ta en med en kokplatta ovanpå.
Bättre att installera för bra grejor, än att sitta där och frysa en dag.
Den var även dyr för sitt skick. Du har inte funderat på en vedspis istället och sedan fylla ugnsdelen med täljstensskivor (som du kan ta ut)? Då värmer man upp ugnen med stenen på dagen och öppnar luckan på kvällen.
 
har en gammal vedspis som tyvärr inte funkar just nu en husqvarna .... sen en husqvarna gamal kamin i hallen .. men vill ha nått i vardagsrummet
 
Den kaminen tror jag främst är avsedd att elda koks i. Det går att elda ved i den ändå, men det blir mer föroreningar i röken. Dessutom tror jag inte att den är riktigt komplett. Rosten i botten på den ser ut att vara något av ett hopkok. Det går alldeles att värma ett vardagsrum med den kaminen, men om du skall installera något nytt kanske du borde se till att få något bättre.
 
tack tack
 
qvintus4 skrev:
Det är en sån här som jag funderade på kan duga till landet då jag ej vistas där på vintern utan eldar bara lite på våren hösten ... [länk]

Vad tror ni om den ??
Ja om du frågar mig så var den ju i alla fall rejält ful och sliten... skulle aldrig bli accepterad i vårt vardagsrum då jag mest tycker den liknar en gammal olje-panna från mitten av förra seklet. :)
 
Skillnad mellan modern förbränning och förr är förmågan att även utnyttja de 60% av vedens energi som sitter i rökgaserna även om eldstaden körs på låg effekt.Att en kakelugn får en bättre förbränning är att den inte behöver köras på lågfart och eldstaden har mycket små kylande ytor. Skillnad mellan en bra modern kamin/spis och en 10-15 år gammal är mer än halva vedhögen och betydligt längre intervaller mellan vedinläggen. Här är nåt som skrivits förut:
Förbränningsteknik (för den som vill veta hur o varför)
Ett vedträ stort som ett mjölkpaket innehåller energi motsvarande ca: 1 (en) Kwh, sedan beror det på dig och DINkamin eller värmepanna hur mycket av denna energi som kommer ditt hus tillgodo.

För att uppnå en bra förbränning måste veden uppnå en temperatur över 800 grader, vilket frigör de brännbara ämnen som finns i veden, och därefter skall dessa gaserna antändas genom att nytt syre tillförs på rätt sätt (s.k. sekundär-luft). Detta innebär säkerligen att om du har en äldre braskamin med "friskluftsintag" utifrån till förbränningsutrymmet så kommer du aldrig i närheten av de 800 grader som är den första förutsättningen för att lyckas. Försöker du dessutom få vedträt att "brinna" ända till morgonen har du dessutom lyckats omvandla 70-75% av vedens energi till sot och tjära. Detta innebär att ryker det ur din skorsten längre än några minuter då du tänder brasan, så eldar du FEL. För att lättare uppnå effektiv förbränning har en del kaminer försetts med keramiska stenar inuti eldstaden, vilka isolerar mot kylande ytor närmast eldhärden. Nackdelen är att eldstaden blir något mindre. Alternativt kan förbränningsluften förvärmas innan de träffar rökgaserna, vilket brukar ske genom små kanaler runt kaminens ytterhölje. De bästa kaminerna utnyttjar bägge dessa varianter och klarar även uteluftsanslutning utan att förbränningen försämras. Dessa små detaljer är avgörande för om du ska få ett ekonomiskt och miljömässigt bra eldningsresultat utan nersotade glas och daglig tömning av aska.I tyngre eldstäder t.ex. kakelugnar uppnås en bra förbränning enklare än i en äldre järnkamin.
Generellt för de flesta kaminer är att ju bredare kaminen är ju svårare är det för fabrikanten att erbjuda en bra förbränning under den tid då kaminen skall leverera en låg effekt. De flesta köpare vill naturligtvis se så mycket av brasan som möjligt men inte få för varmt i rummet och dessutom få veden att brinna länge. Mycket få kaminer kan leverera detta så det gäller att "läsa på" innan man bestämmer sig för kamintyp. Alltför många gånger har kaminens utseende (och pris), pga okunskap, resulterat i mångårig besvikelse hos impulsköparen. En kamin ska man leva med under många år. Betydligt längre än mellan bilbyten, så ge kaminen lite mer tid innan valet.
 
ja tack för en utförlig beskrivning
 
Nu pratar vi iofs kaminer här, men jag kan säga att när jag bytte ut min nya fina Wamsler K158 köksspis mot en CTC Parca 314 från 87 så halverade jag vedförbrukningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.