Ska sätta in nya (eg begagnade) fabriksmålade fönster i vårt sommartorp. Fönstren sätts in istället för gamla i samma öppning. Timrat hus med stånde brädfordring. En kompis tipsade om att man kunde sätta fönstren på plats med kilar och sedan köra skumfog. Ngn som provat?
 
Ja, men på murad Lecavägg och alltså ingenting som du skall göra....
 
kilar och skum funkar klockrent även i ditt hus, sitter som berget och blir tätt och dragfritt!
 
Funkar ja, men kom igen nu - gammalt timmerhus med (miljövidrigt) fogskum låter väl inget bra.....
Använd karmskruv, så kan du dessutom justera karmen efteråt samt riskerar inte att bågna karmen med skummet vilket en del "nybörjare" råkar ut för..
 
ByggaNytt skrev:
Funkar ja, men kom igen nu - gammalt timmerhus med (miljövidrigt) fogskum låter väl inget bra.....
Använd karmskruv, så kan du dessutom justera karmen efteråt samt riskerar inte att bågna karmen med skummet vilket en del "nybörjare" råkar ut för..
Dom fönsterinstallatörer jag pratar med (fler än EN, färre än tre) avråder starkt från att använda skum om man använder den traditionella karmskruven. Skummet expanderar så kraftigt att karmen riskerar att buktas innåt. Ska man använda skum skall karmen fixeras med karmhylsor + tillhörande grova skruvar. Då sitter det tillräckligt för skumapplicering.

Kontentan av detta är väl att det måste vara synnerligen olämpligt att BARA köra med skum, inte för att fönstret inte sitter fast utan för att karmen riskerar att deformeras. Problemet ligger således inte direkt i vilket väggmaterial vi pratar om.

ESSVEs karmhylsor är toppen - lite dyra, men gör jobbet utan att klaga. Använd sådana!
 
Efter råd av min granne som är gammal snickare, har jag bytt ut den bedrövligt dåliga drevning, som byggfirman som tidigare ägaren anlitat utfört, till PU-skum. Jag har även kompletterat med ett antal nya fönster, både öppningsbara samt fasta.

På inrådan så kilade jag de öppningsbara fönstren, så att de inte skulle bågna.
Detta har fungerat klockrent. Ock som sagt, tätt och dragfritt.

//Mats
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.