Hejsan.
Bor idag i ett gammalt hus och har några små funderingar angående ångspärr och isolering i/av golv.

Det jag vill börja med att fråga är om det skiljer något på hur man ska tänka på uppbyggnaden av golvet.. om man har krypgrund under (antagligen kallare?) vs om man har uppvärmd källardel under?

-

I dagsläget så har vi plastfolie, och antagligen någon slags skiva, under i minst halva huset.. (där föregående ägare också har flytspacklat, lagt in elgolvvärme och klinkrat). Nu efter många år så har den konstruktionen börjat tagit ut sin rätt och golvet sjunker mer och mer.. (för tungt i kombination med för lång spännvidd mellan golvbjälkarna/reglarna).

Vad plasten har gjort eller inte gjort för nytta/onytta i konstruktionen vet vi ej egentligen.

Nu ska vi till att riva upp allt i köket (och en liten hall) för att kunna stadga upp golvet igen och få in en stålbalk därunder.. (plus att se om vi har större fuktskador) och funderar lite på vilka material man kan/bör använda för att bygga upp det igen sen..

Allt (trä/regelverk) blir ju "nytt" antar jag eftersom konstruktionen blir helt ny..

Hur ska man tänka angående val av isolering.. och ska vi välja att lägga in plastfolie igen? Eller finns det något annat man bör välja istället?

(utrymmet under golvet som rivs är uppvärmt)

Råd mottages tacksamt :)

Ha en trevlig dag,
Med vänlig hälsning, Sandra


(om det är något "udda/speciellt" som ska köpas in, så får jag nog fixa det själv..)
 
Plast i golv är knappast nödvändigt. Plasten ska annars ligga närmast den varma delen av ytskiktet. Ett vanligt fel är folk lägger plasten underst i golvet, vilket är som att lägga den ytterst i en vägg.
Men värme stiger uppåt, därmed får man knappast något luft/värmeväxling nedåt i konstruktionen. Det gör ingen större skillnad om källaren/grunden är ouppvärmd.
Om det däremot gäller en ouppvärmd vind, ska det vara plast i "golvet" till vinden. Men då ska plasten ligga underst. Dvs närmast det uppvärmda ytskiktet.
 
När vi la golv innan så har jag för mig att vi hade nån svart board underst.. sedan isolering.. sedan (tror jag) någon åldersbeständig plast, golvspånskiva och ytskikt - är det korrekt ordning tro?

Har för mig att det var "tack vare" att vi ville ha golvspån också.. som vi blev "rådade" att ha plast under.

Om vi nu backar ett steg :)

Hur hade Du gjort när du byggde golvet åter? Tänk dig att inget finns kvar bara ett tomt hål ner till källaren.. inga reglar inget.. (mer än en stålbalk på mitten då).. vad hade du använt för regelverk, material, strlk osv ?

Tack för inputen i tråden :)
Med vänlig hälsning, Sandra


-
(vet inte om det är relevant, men rummet under köket är "pumprummet".. pump hydrofor och allt avlopp..om det gör nån skillnad i tex fuktighet osv)
 
Ja, det var rätt ordning.

Jag skulle ha reglat med minst 45x200. Även spännvidden blir kort, vill man ha den isoleringen. Underst skulle jag ha satt råspont el dyl. Därefter en tjärpapp/vindpapp. Sedan isolering mellan reglarna. Personligen är jag förtjust i massiva trägolv, vilket jag lagt direkt på reglarna. Annars lagt golvspån och därefter önskat golv. Eller golvgips om ni vill ha klinkers. Jag skulle inte lagt plast, även om det sällan gör någon direkt skada.
(råspont skulle jag dock inte lagt underst, om det inte varit källare under).

Gör ingen skillnad att ni har pump i källaren. Om källaren däremot dryper av fukt, bör den ventileras och/eller dräneras. Det är alltså ett problem för sig. Men ingenting jag tror du behöver tänka på.
 
Tackar för beskrivningen! (y)

Vad skulle du ha använt för slags isolering i golvet?
Varför skulle du välja råspont "i källaren" och inte nått annat? (antar att det var ist för det vi hade den där "boarden"..?)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Jag skulle ha valt vanligt glasull/stenull som isolering.

Råspont då du även får ett källartak, på köpet. Men mycket för att få en stabil botten, så inte isoleringen börjar hänga med tiden. Men du kan lika gärna använda board. Går även att sätta annan panel i taket.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tack för tipsen! (y)
 
Jag undviker helst plast som fuktspärr i gamla hus. Helt enkelt för att den inte riktigt fungerar ihop med husets ursprungliga konstruktion. Hela den gamla konstruktionen är ju byggd för att ta upp och ge ifrån sig fukt utan att skadas och då vill jag inte blanda bort det hela med någon halvdant utförd fuktspärr av plast. En fuktspärr av plast i en gammalt hus blir per definition halvdant utförd. Det är omöjligt att få till rimligt täta anslutningar i efterhand mot olika slags ojämna ytor. Ett dylikt halvdant utförande ger stora punktbelastningar av fukt där plasten falskar. Där samlas all kondens på ett ställe och det kan bli rejält vått inne i väggen eller golvet just där.

Glasull och bergull har den otrevliga egenskapen att själva fibermaterialet inte kan suga upp fukt. Det innebär att fukten blir hängande som vattendroppar i hålrummen mellan fibrerna. Därför leds fukten inte ut till konstruktionens yta där den kan avdunsta utan blir kvar inne i konstruktionen där den ofta ger upphov till mögel. I nya hus löser man det problemet genom att sätta in en tät fuktspärr av plast så nära insidan som möjligt. Det är för att fukt vandrar från den varmare sidan mot den kallare och större delen av året är det varmare inomhus än utomhus. Plasten är tänkt att hindra fukten från att komma in i väggen.

I ett gammalt hus är det säkrast att inte störa den fuktvandringen. Det innebär att man måste välja isoleringsmaterial som låter fukten vandra fritt till utsidan och avdunsta där. Det vill säga någon isolering som är baserad på material från växtriket. I ditt fall skulle jag föreslå ekofiber. Lös ekofiber fungerar bra i ett golv. Den är billig och tätar bra mot alla vasor och andra konstruktioner. I väggar kan man använda ekofiberskivor eller linullsskivor för de sjunker inte ihop så som lös ekofiber vill göra i väggar.

Bara mina åsikter........ men med ekofiberisolering utan plast får du minst risk för nya fuktskador i golvet. Om du vill minska mögelrisken ytterligare kan det löna sig att gräva bort litet jord i botten av kryprumet och fylla med 10-20 cm lecagrus eller cellglasgrus eller kanske rentav lägga ned frigolit. Då börjar temperaturen i kryprumet följa bättre med yttertemperaturen. Det innebär högre temperatur och mindre fukt i kryprumet sommartid.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
...

I ett gammalt hus är det säkrast att inte störa den fuktvandringen. Det innebär att man måste välja isoleringsmaterial som låter fukten vandra fritt till utsidan och avdunsta där. Det vill säga någon isolering som är baserad på material från växtriket. I ditt fall skulle jag föreslå ekofiber. Lös ekofiber fungerar bra i ett golv. Den är billig och tätar bra mot alla vasor och andra konstruktioner. I väggar kan man använda ekofiberskivor eller linullsskivor för de sjunker inte ihop så som lös ekofiber vill göra i väggar.

Bara mina åsikter........ men med ekofiberisolering utan plast får du minst risk för nya fuktskador i golvet. Om du vill minska mögelrisken ytterligare kan det löna sig att gräva bort litet jord i botten av kryprumet och fylla med 10-20 cm lecagrus eller cellglasgrus eller kanske rentav lägga ned frigolit. Då börjar temperaturen i kryprumet följa bättre med yttertemperaturen. Det innebär högre temperatur och mindre fukt i kryprumet sommartid.
Hejsan!
Tack för dina åsikter och din input i min tråd!

Är jättetacksam för allas åsikter, även om de går helt isär med varandra ibland. Alla har olika erfarenheter och kunskaper - och ibland har ju en sak funkat för en person.. och inte fungerat alls för en annan.. men en sak är klar - man lär sig alltid något av att lyssna på andra (!) - oavsett hur man sen väljer att göra i slutänden själv).. (y)

Hur skulle Du bygga upp ett nytt bjälklag i ett gammalt hus? Det är gjuten källare under (just denna delen där vi ska riva nu), betonggolv, putsade stenar (det är sådana här stora stenar som grundmur / stensockel)..det finns två element (ska hålla pannan och vattnet från att frysa)

Vi kommer troligen få ta bort allt..

OBS - denna halva har inte krypgrund alltså (såg att du trodde det, i det förra inlägget :), därför jag frågade igen lite fint om hur du skulle göra ett nytt golvbjälklag.. ifall det skiljer nått från att ha krypgrund..)

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Har sett att det finns spånskiva som är mer fukttålig än vanligt golvspån.. är det något bra?

Finns det andra varianter av skivor man kan ha på golvet? (bara nyfiken)..
Alltså, oavsett vad man sen väljer för golvmaterial :)

Vi tänker nog förbereda för klinkerläggning och be dem regla cc 30 ist (försumbar träkostnad när man ändå rivit upp allt, gentemot att behöva "göra om allt" om man vill ha klinker framöver..)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Klinkergolv hör inte riktigt hemma i gamla hus och så är de kalla och hala att gå på och ömtåliga. Mest är de nog en modefluga....utom i våtrum förståss.
Under klinker läger man normalt gipsskivor i 2-3 lager. Antingen 15mm golvgips eller 13 mm extrahårda skivor. Under dem på bjälkarna brukar man glesbräda med 4 tums bräder och 5-10 cm springor. Själv tycker jag att det är ett alldeles för klumpigt sätt att bygga golv på. Mycket arbete och stora kostnader bara för att folk skall få sina kalla och opraktiska klinkergolv.

Om ni har ett bjälklag helt av trä ovanpå en källare (inget betongvalv) så skulle jag stifta fast tjärpapper eller någon vindskyddspapp under bjälkarna och skruva billigt kryssfaner (plywood) eller spika bräder (eller råspont) under det som tak i källaren. Sedan fylla bjälklaget med ekofiber.

Det finns någon sorts kryssfaner(plywood) av gran med spontade kanter som är tänkta att användas som golvskivor i stället för spånskiva. De är mera fukttåliga...... men det är meningslöst att använda fukttåliga skivor om man använder plast och bergull/glasull som inte tål minsta lilla fukt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Man kan bli snurrig för mindre :x finns så många olika alternativ, många olika vägar att gå.. (vissa mindre bra än andra, men funkar ändå). Nu har jag fått massor av tips här, som jag är oerhört tacksam över (och i andra trådar jag läst med för den delen) och jag har pratat med både gamla och nya snickare.. "tyvärr" tror jag att ingen tyckte lika som den andra. Vilket gör det hela väldigt komplicerat..

Känns precis som när jag forskade i ämnet kring "dränering" (när vi skulle dränera ett hus tidigare) - där fanns också ohyggligt många vägar att gå, där vissa tyckte att alla som gjorde "si" var lite knäppa.. och de som gjorde "si".. tyckte att alla som gjorde "så".. var lite knäppa :)

Inte lätt alla gånger!

Jag tror att det får bli hm ett "halvdant" jobb den här gången till köket (enligt snickarnas idéer).. och så ska jag planera bättre till de andra rummen (planera in och köpa rätt material i tid.. tills det är dags osv). De andra rummen känns betydligt lättare att planera.. då det redan är klart att vi enbart vill ha massivt trägolv där (idag är det klinker i de rummen också).

Till köket vill vi ha möjlighet att ändra oss på ett enkelt sätt.. vi kommer troligen lägga ett trägolv nu iaf (men vi velar mellan det och marmoleum click..)

Men klinkergolvet vi haft nu i köket har varit extremt praktiskt faktiskt (vi trodde inte vi skulle kunna säga det högt..) även om det är lite hårt att stå/gå på när man lagar mat osv.. men vårt kök är ett passagerum, både för att komma ut och till toa..

..så att när det var klinker i de tre utrymmena (hall, kök, toa) ..betydde det i praktiken att man aldrig behövde ta av sig skorna när man var ute i trädgården och höll på.. gjorde liksom inget vad som fanns under skorna.. man kunde springa in o dricka vatten, hämta grejer, gå på toa.. osv utan att behöva oroa sig för att skada golvet.

Än en gång, tack för alla tips och råd!
Ha en trevlig helg,

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Det vill ju bli så...beroende på vilka typer av skador och problem man själv hat träffat på så har man olika åsikter.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Det vill ju bli så...beroende på vilka typer av skador och problem man själv hat träffat på så har man olika åsikter.
Precis, man blir ju formad av allt man stöter på i livet (på gott och ont). Upplevelser, misstag, problem, kärlek, val.. allt formar en till det man blivit/är! Det gäller ju hela livet så att säga (inte bara "huseriet")..

Man kan bara bidraga med sin åsikt och sina erfarenheter/kunskaper, sedan är det ju upp till alla andra att göra som de vill i slutänden (oavsett om det går åt helskotta eller inte)

Man brukar ju säga att man "lär så länge man lever.." och man "lär sig av sina misstag".. :)

Vi försöker så gott vi kan här (ett steg i taget och vi lär oss mer och mer).. men det är enormt stor skillnad att försöka göra rätt i ett gammalt hus från 1800-talet vs att göra rätt i ett 70-talshus (vi har haft flera sådana..). Man måste tänka helt annorlunda och rakt emot vissa regler.. det är både intressant, jobbigt, kul och fascinerande .. på en gång (även om man ibland saknar enkelheten med.. hmm.. allt.. i ett 70-talshus - där var det minsann bara att spika upp en tavla på väggen där man ville ha den.. inte behöva fundera på om/hur man ska få fast skruven/spiken i väggen, så att man ev kanske kan få upp en tavla..).

Kommer säkert hinna göra många fel längs vägen framöver (både av "dumsnåla" skäl och av okunnighet).. men vi försöker iaf vårda det vi har (lära oss) - vi vill både att vi och huset ska må bra.. även i långa loppet..

Än en gång, tack för dina tankar/kunskaper/inputs (y)
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
S
Råspont k källartaket vid renovering? Varför? Jag hade glesat o gipsat jag. Källare idag behöver inte vara obeboeliga kalla lagerrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.