Jag har ett nytt betonggolv(gjutit amatörmässigt). Nu är det så att det dammar mycket när man sopar det.
Vi ska ha hästar som går på golvet och undrar vad ni anser är bästa behandlingen för att minska damm?
Bästa behandlingen för att göra betongen enkel att rengöra med vatten?

tacksam för ideer:)
 
  • Gilla
chrill
  • Laddar…
Är det bara ytskiktet som är dåligt? En snabb lösning är att hyra en diamantfräs för att ta bort ytskiktet. Finns även frässkiva till vinkelslipar på byggvaruhus, biltema mm. Om det är hästar som ska gå där behöver ju inte ytan bli perfekt, så det kanske räcker så till att börja med.
 
Borde funka med betong olja, är typ som lack. Har det själv i källaren men det golvet var glättat men funkar säker på alla typer av betong även om det går mer olja..
 
Jag använde betonglasyr från Biltema i min förra källare, vilket gav en riktigt bra yta som var lättstädad. Nackdelen är att det är ganska halt, framförallt med lite sågspån så blev det rena skridskobanan. Kanske att det går att blanda i sand eller nåt för att få en bättre yta för hästarna?
 
KristinaRT
Kan du inte köra över golvet med en grovdamsugare, alt våtdammsugare så du blir av med dammet?
Jag tror (misstänker) att det blir halt, ffa för skodda hovar på ett behandlat betonggolv...
Alla stall jag har sett har haft obehandlad betong, förmodligen av ett bra skäl..
 
Om det inte är så att det regnade när golvet gjordes så att ytan fått sämre hållbarhet så är det nog så att betongkvaliten borde varit hårdare.

Man kan behandla ytan på betong med saker som gör att det inte dammar lika mycket. Jag är osäker på vilka dammbindare man får använda i djurstallar men det finns ju 3 större tillverkare. Lindec, Modärn betong och Ever Create. Jag hoppas inte det där är reklam för det är inte menat så. Men någon av dem borde kunna hjälpa dig med en produkt som kan minska dammet.
 
Hårdbetong är verkar vara industrins lösning, tyvärr är det lite jobbigt att applicera efter man har gjutit plattan, måste lägga ett nytt lager med betong som den appliceras på/i
 
Dekker skrev:
Hårdbetong är verkar vara industrins lösning, tyvärr är det lite jobbigt att applicera efter man har gjutit plattan, måste lägga ett nytt lager med betong som den appliceras på/i
Fick info om att hårdbetong är inte ett bra alternativ, pga att det verkar vara ett stort problem att få bra, så ursäkta för min felaktiga information ovan

Har alltid trott att hårdbetong är jättebra, men fått ny info som motsäger det. Så länge man lever så lär man sig något nytt
 
Jag har använt mig av Lithurin från Lindec till mitt garagegolv. Ytan blir dammfri och "nästan" vattentät, medlet är diffusionsöppet med hindrar effektivt vatten på ytan att tränga ner i betongen. Ligger vattnet kvar länge så sugs det till slut upp av betongen men är man snabb vid ett spill så får man upp det mesta.

Om detta medel är godkänt i stall vet jag inte men det är väl bara att slå tillverkaren en tfn-signal och höra efter.
 
pjodden pjodden skrev:
Jag använde betonglasyr från Biltema i min förra källare, vilket gav en riktigt bra yta som var lättstädad. Nackdelen är att det är ganska halt, framförallt med lite sågspån så blev det rena skridskobanan. Kanske att det går att blanda i sand eller nåt för att få en bättre yta för hästarna?
Jag tänkte använda Biltema betonglasyr till en bänkskiva i betong tror du det kan bli bra ?
 
L Luckystrike66 skrev:
Jag tänkte använda Biltema betonglasyr till en bänkskiva i betong tror du det kan bli bra ?
Den är diffusionsöppen, dvs den släpper igenom fukt, så den kanske inte är det bästa för just diskbänkar. Jag har själv funderat på att gjuta ett tvättställ och istället behandla med vattenglas.
 
Googla på dammbindare och välj en du kan köpa i närheten. Läs hur du ska göra på förpackningen och kör. Är inte svårare än så
 
Betsil är en annan variant för att få mindre damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.