harry73
ToRy skrev:
Att köparna i framtiden skulle få ett barn som är allergiskt köper jag inte riktigt som argument. Då skulle man behöva fälla alla björkar, asfaltera över allt gräs, förbjuda grannarna att ha hund osv, för den händelse att framtida barn utvecklar allergier.
Men nu finns det regler för minimiavstånd mellan bostadshus och t ex hästhållning och det endaste kommunen gör är att se till att det går att följa dessa regler även i framtiden
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Förstår att det finns regler. Det betyder dock inte att jag tycker de är bra. ;) Plus att det då känns märkligt att sbk inte klagade dels när hästhagen utökades närmare befintlig sommarstuga för några år sedan eller när denna sommarstuga byggdes om till permanentbostad ytterligare några år senare.
Hursom, reglerna finns och jag tycker de är korkade. Nog om det? (y)
 
Hej igen!

Frågorna fortsätter poppa upp som svampar ur marken! :)
Vad blir de avstyckade tomterna för typ av fastigheter? Stamfastigheten är ju en jordbruksfastighet (fast ingen näringsverksamhet har drivits på den på många år, om det nu är relevant) men tomterna ska bli bostadsfastigheter i slutändan. Min far och min bror har varit i kontakt med skatteverket i frågan men får bara svävande svar. Man "tror" att det förhåller sig på ena eller andra sättet, ingen verkar kunna peka på vad det faktiskt är som gäller eller hänvisa till något regelverk. Det är lite lätt frustrerande. Själv hittade jag någonstans någon text om att fastighetstypen bestäms den dag fastigheten säljs men jag minns inte nu var jag hittade det. Det låter ju lite märkligt också kan jag tycka.

Så, någon som vet hur det här går till? Den praktiska skillnaden för oss ligger i att det blir rätt stor skillnad på reavinstskatt beroende på om man säljer tomterna som jordbruksfastighet eller som bostadsdito.

Mvh,
ToRy
 
Säljer du tomter kan det väl inte vara snack om jordbruksfastigheter. Det ser man ju på orden: tomt vs. fastighet.

När det gäller hästhagarna krävs inget tillstånd för at utöka dem. Däremot kan grannen (när ungarna visar sig inte tåla hästar - eller de inte tål er) kräva att den skall bort igen.
 
Nä, jag tycker inte heller det borde vara några konstigheter men av skatteverket går det inte att få några definitiva svar. Är det ens skatteverket som ska veta, eller är det exempelvis lantmäteriet???
 
I första skedet så är det, antar jag, föräldrarnas jordbruksmark som säljs, inte deras egen bostadstomt som delas. Då ska detta bokföras i näringsverksamheten. Ifall det är en gåva till dig som eget uttag.
Detta oavsett vilken typkod den nybildade fastigheten sedan får, eftersom det idag hör till näringsdelen av dina föräldrars fastighet. Detta år kommer alltså finnas verksamhet som ska deklareras, även om så vanligtvis inte är fallet.

Sen att köpa mark med tanken redan från början att den ska säljas vidare innan fastighetsbildningen är klar blir självklart joxigt när hela systemet bygger på att lagfarten ska utgöra stommen i ägandesystemet. Då får du liksom räkna med att hamna i otypiska situationer där t.ex. tolkningen av skattelagstiftningen blir över lekmannanivå.

Som köpare skulle jag också bli osäker på om förbehållet att fastighetsbildningen ska gå igenom är vattentätt giltig genom två led. Om det inte redan uppfyllts kanske inte du är verklige ägaren och nästa försäljning ogiltig. Har någon som kan JB tittat på det?

Blir mycket krångel pga det valda tillvägagångssättet. Undrar om ni inte borde ta in lite hjälp ifall ni vill vara säkra på att allt verkligen ska bli riktigt. Förstår fortfarande inte vad ni ska vinna på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.