Hej!

Jag ska bygga en innervägg av murblock, och den kommer att vara lite speciell (se bild) så jag kommer att behöva armera den. Väggen är en sektion murblock, sedan en stapel med glasblock, och sedan en sektion murblock igen. Det kommer också att hänga duschdörrar (på baksidan) och kommod på den.

Jag har hört att det är dumt att lägga i vanliga armeringsjärn för att de rostar med tiden och att de då expanderar och kan skapa sprickor i väggen mellan kakelplattorna. (Typ ölandsbron men lite långsammare om jag inte blandar bruk på saltvatten. :cool: ) Jag har även sett sprickor i gamla hus över fönsterna och fått höra att det beror på att där ligger ytlig armering... Även när man armerar i flytspackel brukar man ju ha galvaniserade nät. Nåja, skröna eller inte, kanske dumt att chansa.

Så då läste jag om bistål som finns som rostfritt och galvat. Men det verkar inte vara någon som säljer det i Skåne (möjligen som beställningsvara) så då undrar man ju hur vanligt det är egentligen. Vad är gängse praxis?

Hur hade ni gjort?

vägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På baksidan hänger duschdörr. Väggen med spegelskåp på ansluter till en annan stenvägg (lättbetong) till höger som inte syns på bilden.

Min plan, fram tills att jag läste om bistål, var att ta galvat armeringsnät (punktsvetsat) för flytspackling och klippa stänger med lite tvär-stänger kvar. Alltså ett långt stål med en 5 cm stål på tvären var 10 cm.
 
corre skrev:
Glasblocksarmering borde fungerar bra.
Där ser man, en ny produkt som jag aldrig hört talas om! :) Tackar för tipset!
 
Ska du ha någon vertikal armering också? Det är ju rätt tunt och en del vikt på väggen.
Kanske fälla in ett fyrkantrör 40*40 som fästs i golv och takt tex.
 
corre skrev:
Ska du ha någon vertikal armering också? Det är ju rätt tunt och en del vikt på väggen.
Kanske fälla in ett fyrkantrör 40*40 som fästs i golv och takt tex.
Kan jag fästa något i takstolarna utan att rörelser i träet i takstolarna get mer skada än nytta? Jag har funderat på det lite, trycker träet armeringsjärnet 1 mm i sidled kommer det kanske att trycka loss kaklet på väggen.

Jag har funderat på olika sorters av vertikal armering, men frågan är om det behövs. Just för att väggen går i en hake med glasblocken så tänker jag att det ska mycket till innan väggen på något sätt rasar eller spricker. Jag fäster ju den i väggarna i ytterkanterna. Ofta när jag bygger saker så bygger jag det starkt som katten och överdimensionerar med livrem och hängsle, sen inser jag att det är 10 gånger starkare än vad som behövdes. Så nu tänkte jag att jag inte skulle vara så paranoid. :)

Man skulle kunna sätta ett stag ovanför innertaket och fästa väggen, men är inte det att ta i för mycket? :-o
vägg2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har inte funderat på att bygga en ram med plåtreglar och fästa luxskivor? Kanek går att göra bättre infästning för väggpartiet då.
 
Man jag kan väll inte fästa duschdörrar etc i lux-skivor utan kortlingar? Det bara kändes som om en murad vägg skulle bli stabilast och lättast att göra infästningar i, eller?

vägg baksida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksida

nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur det ser ut nu. Murblocken och glasblocken är bara temoorärt placerade. Väggen till vänster ska (delvis) rivas.
 
Redigerat:
Jag vet inte, har ingen erfarenhet av att montera i dyl väggar, endast lite kraftigare :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.