Radhus byggt -76. Takpannor på reglar och sedan dessa spruckna masonitskivor, ingen isolering. Antisimex har konstaterat att ingen fukt finns men att de trasiga skivorna bör bytas. Jag är nybörjare och vill helst inte behöva riva upp taket utifrån för att byta dessa. Verkar svårt att byta inifrån, nån som har nåt tips här? Går det att "laga" sprickorna i befintlig masonit genom att fästa nya på eller under dem?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att få nån vettig lagning av dessa. Jag hade samma konstruktion på mitt tak från -74 och masoniten va som kex bara, rev bort allt och gjorde ett riktigt tak istället.
 
Det kan gå att limma plywood underifrån och stötta masoniten, men den bör ha ett yttäckande och vattenfast lim, samt kunna vara tätsikt på de ytor där masoniten är helt trasig.
Men det är rätt mycket jobb med det, och ser väldigt märkligt ut vid en framtida försäljning. Definitivt avdrag från köpare...

Det går ju att öppna taket precis runt de trasiga facken och laga utifrån utan så enormt stort jobb, ersätta med ny oljehärdad masonite och lägga ny bär/ströläkt och lägga tillbaka de gamla pannorna.
 
Dags för takrenovering inom några år gissar jag. Låt vara nu och byt mot råspånt i samband med byte av taket.
 
Det lutar åt att flytta på takpannorna kring problemet och byta skivorna, kändes som ett större projekt från början men vid eftertanke och tips härifrån så blir det nog så och sedan göra en ordentlig upprustning inom ett par år. Tack för visat intresse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.