KristinaRT
Som rubriken antyder, har jag klantat mig och beställt en felhängd dörr (Elit Alu altandörr helt i glas). Inser idag, några timmar innan leveransen kommer att jag har beställt en högerhängd, och skulle haft en vänsterhängd....
Finns det något man kan göra, eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka sälja den oanvända dörren och beställa en ny? Antar att det är omöjligt att försöka hitta någon som gjort samma fel men tvärt om :)

Det går att sätta in en högerhängd dörr i dörrhålet, men jag vet inte om det ser konstigt ut - vad tror ni? Bordet som syns till höger står normalt inte så nära dörren, så det är inte ett problem...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ringa företaget och fråga om det går att lösa, annars skulle jag helt sonika ha en dörr hängd åt andra hållet så länge dörren inte var i vägen vid utgång.
 
KristinaRT
Tyvärr är det en beställningsvara, så företaget kan inte föra så mycket, jag klantade mig för 8 v sedan men upptäckte det inte förrän idag när jag tittade genom en mailkonversation av ett annat skäl....

Du tror inte det ser jättekonstigt ut med en högerhängd dörr?
Den är förmodligen inte ivägen eftersom vi oftast går rakt ut på altanen (dörren sitter mitt på altanen), men lite ovant skulle det ju kännas :)
 
Som du skriver så kanske det kommer kännas lite ovant, men 4-6 veckor så har ni vant er :)
Men en bild utifrån där man får se en större del av fasaden och en bild inifrån så man ser vad som finns där skulle nog underlätta för oss som inte vet hur det ser ut.
 
KristinaRT
Kommer här, inifrån och utifrån...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte att det skulle se konstigt ut.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag hade låtit det passera, eftersom dörren sitter mitt på väggen så tror jag inte att någon höjer på ögonbrynen.
 
Nä, det där hade jag inte heller brytt mig om, inget som verkar va i vägen eller bli konstigt varken inne eller ute, och som sagt 4-6 veckor, sen har ni vant er!
 
Kan inte tänka att någon annan kommer reagera på det MEN ta dig en rejäl funderare på om ni kommer störa er på det eller ej.
Att byta dörren och sen inse att det inte funkar är mindre kul än att göra en nybeställning direkt och sälja på blocket...
 
En helt ny, felbeställd altandörr går förhoppningsvis att sälja av på blocket för halva nypriset om ni inte tar ut den ut förpackningen.

Jag tycker att det blir lite muppigt med en högerhängd dörr där, särskilt då man kommer från insidan. Det innebär isåfall att man måste röra sig mycket närmare kaminen. Det skapar ett sämre rörelsemönster.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
KristinaRT
Kaminen används iofs ganska sällan och enbart för myseldning, men jag förstår vad du menar.

Tack för alla åsikter och förslag. Vi kommer iaf avvakta med att sätta in den, toch ta oss en ordentlig funderare.....
 
Ser inget som helst problem med en högerhängd dörr, varken ute eller inne. Skall jag öppna en sådan dörr - eller vilken dörr som helst - så närmar jag mig oftast rakt framifrån. Vilken sida jag förväntar mig att handtaget sitter på är bara en vanesak, det lär du dig med tiden.
 
Utifrån bilderna ser det helt rätt ut att dörren är högerhängd. Är det så att man helst går åt höger när man går ut på terrassen och att den är lite i vägen om den är högerhängd? Den ser ju ut att sitta i mitten på fasaden så att det kan kvitta om den är höger- eller vänsterhängd.
 
KristinaRT
Vi tenderar väl något oftare att gå mot vänster när man kommer ut, men det är sällan vi svänger direkt vänster. Vanligare att man går 1,5 m ut på altanen och sedan svänger åt det hållet man ska....

Igen, tack för alla åsikter och förslag. Jag uppskattar det verkligen!
 
Verkar inte helt malplacerat med högerhängd, men annars får du göra som alla andra, sälja på blocket. Håller man koll ett tag så ser man att du inte är ensam om att beställa fel.....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.