Dags för ny ytterdörr och vi har kollat på fyra olika fabrikat.

Diplomat
Swedoor
Safco
Skånskabyggvarors (märke?)

Alla verkar vara uppbyggda på ungefär samma vis. Fururam med cellplastkärna och aluskiva + hdf

Dock verkar swedoor ha ett alternativ med en mdfkärna istället för cellplast. Den marknadsförs nog som ett dyrare alternativ.

Dörren blir betydligt tyngre. Och jag kan gilla tyngd :)

Alla dörrar vi kollar på ligger i prisspannet 8-11 kkr.

Någon som kan guida mig lite i djungeln?
 
Köpte två NorDan för ca: 23 000 med ASSA lås. Ena dörren kommer stå i konstant solsken så vi får se vad de går för. Men har för mig att NorDan har gott rykte.

Grannen har en Diplomat-dörr som också står i konstant solsken.. Bytt två gånger på garantin på grund av att den slagit sig, buktar ut, så valde bort det märket.
 
Redigerat:
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
KristinaRT
Skulle avråda fr Skånska Byggvarors dörr.,Vi har en och den "rör" sig mkt i takt med väder och vind. Märks väldigt tydligt när tätningslisten lossar för det blir lite för trångt mot karnen....
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Nöjd med mina dörrar från Bauhause för 2995kr
Spikraka ��
 
Det jag märkt med billigare dörrar är att dom är lätta och man tappar känslan och den nästan flyget iväg när man öppnar.
Köpte en billig på Bauhaus och blev positivt överraskad så jag beställde en lika dan till garaget.
Ska vi byta ytterdörr så väljer vi nog nån annan...
 
Ja, samma här. Vikten besvärar mig.

Tung dörr annonserar kvalité.
 
nimhed skrev:
Ja, samma här. Vikten besvärar mig.

Tung dörr annonserar kvalité.
Till vårt förra hus köpte vi en Swedoor just för den vägde mer och känslan när man öppnade den dörren var betydligt goare än mina Safcodörrar vi har i källaren och garaget.
Känns som vinden även lättare tar dom dörrarna.
Sen ska jag inte underskatta Safco för jag blev som jag skrev positivt överraskad.
 
Swedoor är ju helt klart det märket som är mest premium av alternativen som finns. Vi har mängder av massiva trädörrar från Swedoor på våra byggen och det är generellt sett aldrig några problem med dem.
 
D
Precis satt in 4 st Swedoor RC3. Verkligen massiva dörrar. Bättre känsla än min gamla Swedoor stålsäkerhetsdörr. Får se hur de står sig i vinter.
 
FYI
Det är inte MDF inuti Swedoors dörrar utan en porös träfiberskiva av samma typ som Treetex.
 
Snailman
Safcos är ganska mycket sämre än normala dörrar.
Mest tätningslister och karmen.
 
Beslut är taget!

Det blev skånskabyggvaror

Tack för alla råd.

Det blev utseendet som fällde avgörandet.
 
Kan någon svara på en måttfråga.

På bilden ser det ut som om låskistan är centrerad på dörrens långsida. Alltså lika långt ner till tröskeln som till överstycket.

Kan någon bekräfta detta?
 
johnjensen johnjensen skrev:
Köpte två NorDan för ca: 23 000 med ASSA lås. Ena dörren kommer stå i konstant solsken så vi får se vad de går för. Men har för mig att NorDan har gott rykte.

Grannen har en Diplomat-dörr som också står i konstant solsken.. Bytt två gånger på garantin på grund av att den slagit sig, buktar ut, så valde bort det märket.
Hallå! Hur har dörren hållt sig i solsken nu efter några år, färgsläpp/vritt sig? Vilken dörr från nordan köpte du? Är det med stålkärna (står att nordan använder detta på deras hemsida, men vet inte om det gäller alla)
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Tomture61
J Jacobinilsson skrev:
Hallå! Hur har dörren hållt sig i solsken nu efter några år, färgsläpp/vritt sig? Vilken dörr från nordan köpte du? Är det med stålkärna (står att nordan använder detta på deras hemsida, men vet inte om det gäller alla)
Läs detta innan du handlar ytterdörr , verkar finnas 2 leverantörer med bättre kvalite än alla de andra .
Snickarper är en av de som är ok .
https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-ytterdoerrarna-tal-inte-att-sitta-utomhus.410921/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.