Sen 15 år bor jag i en villa i upphöjt läge vid en europaväg och först nu har jag tänkt försöka göra något åt det ständiga oljudet från vägen. Situationen är sådan att vägen är nersprängd i berget och mitt hus står uppe på bergskärningen. Villorna på nersidan vägen har alltid haft rejält bullerplank längs hela sträckan då de är i nivå med vägen, dock innebär detta plank att jag får ett enormt liv uppe hos mig via eko. Bullret studsar helt enkelt dit.

Jag har klurat på att köpa virke och få till nåt snyggt själv men det känns som att det egentligen inte är min sak att hantera, "dom" ska ju vidta bulleråtgärder på ställen där det är ett problem och jag anser att här är det ett problem. Men vilka vägar ska jag ta? Är det kommun, vägförvaltning, vägverket? Hur driver man en sån fråga och var gör man det, någon som har erfarenhet av dessa problem?


Postar här då jag inte kunde klura ut var ämnet egentligen skulle passa. Tacksam för svar.
 
Vägverket! (Trafikverket?) gäller att ligga på. Föräldrarna kämpade 5år! Sedan fick hela området nya fönster ist. Ca 70hus.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Se till att de behöver bygga om vägen då måste de göra en ny ljudutredning det behövs kanse en fil till på vägen.
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
Har kollat runt lite och det ser mycket riktigt ut som att det är en process som kan ta många år och de som kan få hjälp är de "mest utsatta". Eftersom mitt inomhusljud inte är speciellt högt så är det nog ingen kamp att lägga energi på, jag ska bygga ett staket själv. Surt att ta kostnaden men kan man lägga pengar på en altan borde man ju kunna lägga pengar på miljö och trivsel.
 
D09
Begär ut handlingarna och motiveringarna i besluten i andra ärenden så får du mycket gratis

Du måste ligga på som en igel, synas i lokal blaska, vara på alla instanser och leverera fakta så dom får underlag till beslut.

Det går om det är rimligt och det verkar ligga i tiden.

Finns även de som får ner hastigheten pga buller.

Se riksväg 40 som sänkts från 110 till 100 pga detta.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det är det uppmätta bullret invid ditt hus och innomhus som räknas. Det finns ett regelverk kring buller, om mätningar visar på lägre värden en gränsvärdet för buller vid bostad så har du inget att hämta. Dessutom så är det ekvivalent buller som gäller.
 
harry73
Bullerpplank är inte samma sak som staket eller plank. Försök att få tips hur man gör den bäst
 
Tack för input!

Jag har koll på gränsvärdena och att det gäller inomhus samt utomhus i anslutning till bostaden. Jag har inte möjlighet att mäta decibel men inomhus och utanför porten är det rätt OK... Går man ut på tomten stämmer vinkeln mot vägen sämre och det är ett hiskligt oliv. Jag är inte den typen som orkar processa och föra oliv i tidningar och på sociala medier, så tjurig är jag tyvärr inte....

Möjligheten att få bidrag låter ju synnerligen intressant dock! Har redan en mental bild av hur planket ska göras så får man lite hjälp med virkeskostnaden blir det suveränt, arbetet ordnar jag på två helger.
 
Har pratat med kommunen och fått veta att eftersom vägen inte är kommunal är det trafikverket som ansvarar för den. Kommunen har fått in flera klagomål på bullernivån efter att den tillåtna hastigheten på gällande sträcka höjts så de sa åt mig att skriva ett klagomål till trafikverket och en kopia av mailet till kommunen så att de har folk i ryggen när de trycker på trafikverket om nya åtgärder. Jag har gjort detta nu och vi får se vad som händer. Det är snart tjäle i backen så ett bygge är ju inte aktuellt nu, vi har ett halvår att låta maskinen gå och tugga på informationen.
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
Trafikverket gör beräkningar av buller. Det finns även bullerkartor. Kontakta trafikverket och fråga om beräkning av bullernivån för din fastighet. Ligger du under LAeq 65 dB så skulle jag tro att det är väldigt lite chans att trafikverket gör några åtgärder.

Jag har LAeq 61 dB på min fastgihet enligt trafikverkets beräkningar, och det stämmer bra med den mätning jag själv gjort. Hur som helst var trafikverket inte intresserade att göra några åtgärder p.g.a. att det lår under 65 dB.
 
Tack för tipset.
 
Visst måste man väl ha bygglov för ett bullerplank (beroende på höjd)? Så det är kanske inteens säkert det får byggas.
 
D09
Hur skulle det funka med riktigt tätt placerade thujor?

De når en bra höjd, är täta året om och kräver inga bygglov.
 
Det är ju inte säkert att du lyckas få nån annan att betala. Fanns huset eller vägen först? Om vägen fanns först väger den troligen tyngre än huset. Den höjda hastighetsbegränsningen kan möjligen vara ett gångbart argument, men problemet är väl att du då måste bevisa att det verkligen har blivit värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.