Håller på att bygga ett badrum och tvättstuga på övervåningen i mitt gamla timmerhus.
När jag rev upp dom gamla tjocka golvplanken insåg jag att golvet är fyllt med jord cirka 10-15 centimeter mellan timmer bjälklagen direkt på taket som är till nedervåningen . Nu är frågan, bör jag ljudisolera detta ytligare? isåfall med vad och hur? vill i alla möjligaste mån slippa lasta ut jorden.
 
Redigerat:
Jag har gjort något liknande, det var sågspån och sand emellan innan. Jag valde helt vanlig glasull för att slippa att varje steg skulle eka och låta som en trumma. Jag funderade vagt på att inte ha något undertak därnere då mitt torp har väldigt lågt i tak men valde istället att ha kvar utrymmet och som sagt fylla det med vanlig köpe-isolering. jag är nöjd.

Jag läste lite bättre nu och ser att du vill behålla den fyllning du har, om du har varit nöjd med ljudisoleringen så här långt, varför ändra ett vinnande koncept?
 
Redigerat:
Tomture61
På mitt hus från 2008 har jag fyllt hela mellanbjälklagen med lösull .Byggbeskrivningen sa 70 mm isolering för att dämpa oljud.Mellanbjälklaget har 220x45 mm reglar/bjälkar.
Så här i efterhand önskar jag en bättre ljudkomfort mellan våningarna ,typ jord eller annat tungt.
Om du idag är nöjd med ljudkomforten behövs ingen ytterligare "isolering"
Jord är tungt ,klarar ditt mellanbjälklag mer tyngd ?
Stegljud kan dämpas med lump-papp eller tunn cellplast om du har parkettgolv/laminatgolv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dimmu
  • Laddar…
Tack för era svar, jag valde i slutändan att bara låta det vara som det varit, kanske kommer det bli för lite fyllning på sina ställen, får hålla tummarna att det endå kommer bli acceptabel ljudisolering, funderar också på att gipsa innertaket på nedervåningen för att ljudisolera ytligare om det skulle behövas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.