Bor i ett älvsbyhus från 76. Är inne i en köksrenovering och hade planen på byta bort köksfläkten som är från före kriget. Nu till problemet då så har jag takfläkten, vilket förra ägaren klippt kabeln till. Sen har jag ett gammalt luftåtervinnings aggregat som ventilation från badrum kök tvättstuga går in i. Resterande rum är bortkopplade.

Då vi köpte huset gjorde vi en mögelsanering då dom stoppade in 5 tilluftsventiler i huset, täta grunden och borrade hål upp i väggar från grunden. Sen satte dom en fläkt i grunden som då ska suga luften från bodelen och ut därifrån. Vilket verkar funka bra.

Nu till frågan då så hade jag en plan på att ta bort aggregatet och enbart köra ventilation från badrum tvättstuga på en ny takfläkt, sen dra ett eget nytt spirorör för köksfläkten som antingen går ut på gaveln av huset, blir ungefär 3m nytt rör att dra.

Tror ni detta kan funka utan att försämra miljön inomhus avsevärt? vilket jag inte bör göra genom tilluften och sen ned genom grunden metoden. Men kom gärna med era råd!
 
....bump
 
Förstår inte riktigt ditt system, har du ett FTX aggregat som bara tar frånluft i dagsläget och tilluften kommer via friskluftsventiler?

Nya kökskanalen fungerar väl om du vill ha det så, tak är bättre då man får bort ljud och lukt en bit från marken. Få med en ljuddämpare på vägen och gå gärna upp en storlek i spiro strax innan ytterväggsgaller för att minska oljud när luften går över gallret.
 
Ja, något liknande iaf. Ja den tar endast frånluft från toaletterna och tvättstuga resterande är bortkopplat från systemet så som sovrum vardagsrum mm. Ska fota imorgon och visa bilder.

Då vi köpte huset så var det mögel i grunden "krypgrund" och då anlitade vi hussaneringar i norr att fixa det, det dom gjorde förutom rasskydd och nu plast på backen så tätade dom grunden, montera en fläkt som blåser ut ifrån grunden på gaveln, sen monterade 5 st friskluftsventiler i alla 3 sovrum, hall och vardagsrum. Borrade hål i väggar nedifrån så att fläkten under huset ska suga luften från bodelen och ned genom grunden och ut. På så sätt får vi en varm grund och slipper att luften från grunden kommer upp i bodelen. Räcker denna ventilation och kan jag ta bort FTX aggregatet.

Är en totalt nybörjare så behöver all hjälp jag kan få
 
Är återvinningsaggregatet i drift?
Rimligen ska saneringsfirman ha balanserat ventilationen så att ni får tillräckligt flöde genom krypgrunden.
Om du ökar frånluften någon annan stans ändrar du den balansen.
Lämnade de något dimensioneringsunderlag?

Om de inte ändrade flödet i tvättstuga etc (borrade sig in i de väggarna) behöver du bibehålla flödet där.
Alltså, tar du bort ftx-aggregatet behöver du ha någon annan frånluftsfläkt.

Hur är ftx-aggregatet kopplat nu?
Är tilluften enbart pluggad?
I så fall har du förmodligen en fläkt som står och jobbar mot stopp, och drar el helt i onödan.
Kan vara idé att koppla ur tilluftsfläkten i ftx-aggregatet i så fall.
 
Dom säger att det ska vara aldeles tillräckligt med deras system. Nej det gjorde dom inte, han gick runt och räkna med något och sa att det behövdes 5 tilluftsventiler. Husets original är bortkopplade från ftx:en iaf.
 
Låter märkligt att dom valt friskluftsventiler om det finns ett FTX aggregat, finns det lockade don i alla rum som ska ha tilluft?
 
Du menar i taket? Ja dom är pluggade. Var upp nyss på vindan och kolla lite, Ventilation från badrum,tvätt och lilltoa går i ett 100as spirorör in i ett 125 som kommer från köksfläkten, allt detta går sen över till ett 150is rör och sen in i FTX:en. Fläkten i FTX:en går på sitt underhållsvarv. Ingenting händer då jag vrider på köksfläkten dära. Takfläkten om det nu sitter nån där har jag inte hunnit konstatera. Ska upp nu. Men det går troligvis inte för kabeln som kommer ned därifrån är klippt.

Nu är min plan på ta bort FTX:en och stoppa en självdragsfläkt för ventilationen. Sen dra ett eget rör för köksfläkten och ut. '

Ett annat altenativ är att jag tar bort FTX:en går med röret till köksfläkten upp till gamla takfläkten, alltså att det inte finns någon fläkt där och luften har fri passage och ut. Doc har jag med den idén inte löst ventilation i badrum,tvätt och toalett. I badrummet sitter förnärvarande en paxfläkt som går rakt genom väggen. Är det då onödigt att ha ventilation dära då det sitter fuktstyrd paxfläkt? Kör jag på denna idé hur ska jag då lösa toaletten och tvätt? Paxfläkt på ventilationsröret som jag då får göra en förlänging på 1m och ut genom vägg eller tak?
 
Blir inte helt klok på hur ditt system ser ut idag när du säger att du har paxfläkt i i badrummet

Har badrum, tvätt och toalett frånluftskanal du kan använda? Om dom har det och det finns tilluftskanal till rum som behöver det är ju det bästa att koppla det på ett nytt FTX aggregat på vinden och göra en ny imkanal.

Det enklaste är att sätta en kanalfläkt på vinden och ha mekanisk frånluft och friskluftsventilerna får stå för tilluft. Eftersom att det finns förberett för FTX aggregat borde det finnas både uteluft och avluftskanal ut på tak, kan du använda ena för frånluften och koppla imkanal på den andra kanske? Får nog göra om utelufts delen lite om du ska trycka ut luft men borde finnas färdig takgenomföring.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.