Har lagt nytt golv och har socklarna kvar. Hur döljer man eventuella mellanrum som kan uppstå mellan sockel och vägg? Kan t.ex. uppstå nät man har en vägg som inte är helt rak.
 
Kvartsstav använder man, ser väl inte jättebra ut men det är så det blir om man behåller sockeln kvar.
 
Hur stora är mellanrummen? Hos mig blev de ungefär 2-3 mm de täckte jag med silikonfog som är helt vit, syns inget i efterhand. Kvartsstav är väl för stora springor?
 
Mellan golv och sockel är kvartsstav ett bra och vanligt förekommande knep men mellan vägg och sockel är det svårare.

Ibland kan många moment kännas bakvända vid just ytrenovering. Man börjar med golv, sedan sockel och sist tapetsering eller målning. Anledningen är för att lösa just det problem du beskriver.
Om väggarna skall tapetseras är det vanligt att man låter tapeten gå ut över sockeln och skär den på sockelns överkant istället för mot väggen.
Skall du måla så foga med akrylfog (målarfog) och måla sedan fogen.

Har du varken tänkt måla väggen eller tapetsera den är det svårare. En fog ger lätt fläckar på tapeten och med en trälist (omålad) syns fog och färg direkt.
Med en omålad sockel hade jag gillat läget och låtit det vara.
Med en vit sockel hade jag försiktigt maskerat på väggen så nära sockeln som möjligt, välj en bra tejp som ger skarp kant men samtidigt inte biter för hårt i underlaget. Foga och jämna av fogen, ta bort tejpen direkt och låt fogen härda.
Tejpa sedan på nytt precis ovanför fogen, måla två ggr (vänta mellan strykningarna enligt anvisning men låt det inte gå dagar, då är risken att tejpen fastnar i underlaget) och ta bort tejpen direkt efter andra strykningen.
Svårigheten är att inte måla mer än nödvändigt på en färdigmålad list, det enklaste är att måla hela listen men då måste du maskera golvet...
 
hsd
är det bara nån mm så går det oftast med en extra spik eller listskruv
 
Oftast vill golvtillverkarna ha 5-10 mm rörelsefog då är det kvartsstav som brukas spikas på
 
Såg en reklam från Bauhaus om Essve akrylfog som inte ska krympa eller gulna. Det kan ju vara ett alternativ omdu inte ska måla listerna
 
toolman77 skrev:
Såg en reklam från Bauhaus om Essve akrylfog som inte ska krympa eller gulna. Det kan ju vara ett alternativ omdu inte ska måla listerna
Ett problem med fog, bortsett från silikon, är att friktionen oftast är så hög att damm har en tendens att fastna och lägga sig mycket mer än på en hårdare målad yta,
Jag har en del fogar med fogmassa baserad på MS-Polymerer (kärt barn har många namn och förmodligen var det något liknande Essve visade). Det är ok men lägger sig snabbare skit där än på målade fogar, tyvärr :(
 
Jag anser att en akrylfog alltid måste målas för att dels inte gulna och sedan inte dra åt sig för mycket skit.
 
Polos skrev:
Oftast vill golvtillverkarna ha 5-10 mm rörelsefog då är det kvartsstav som brukas spikas på
5 mm fog är inget problem sockeln är tjockare än så och det ser inte bra ut med kvarts stav.
 
hsd
Polos skrev:
Oftast vill golvtillverkarna ha 5-10 mm rörelsefog då är det kvartsstav som brukas spikas på
TS skrev:
Hur döljer man eventuella mellanrum som kan uppstå mellan sockel och vägg?
 
mitt fel , uppfattade att ts lagt golv med sockeln kvar .
Springa golv mot vägg beror vad det är för sockel .
 
En rak sockel i trä skall monteras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.