Hej,

Vi flyttade till ett 70 tals hus för några månader sen med källare, träbjälklag med tegelfasad. Just nu renoverar vi ett 28m2 stort rum i källaren för att göra det mindre källare. Så här ser det ut(gluggarna kommer bytas ut mot öppningsbara fönster) :


Det vi främst siktar på att göra är att fälla in de tjocka kablarna som går längs väggarna till lampor och doser och då även fälla in på/av konsoler och doser.

Vad jag förstår så gör inte elektriker detta jobbet utan det måste vara gjort när de kommer dit och efter att de draget vad de ska så får vi fylla igen.

Taket verkar vara någon typ av träplattor medan väggarna är betong och frågan är nu hur man går till väga och vilka verktyg man behöver hyra?

Jag har uppmärksammat att det finns lite sprickor i betongväggar där man har gjutet in elkablar och det hade inte varit kul om man fräser ex till en på/av konsol att den delen till dörrkarmen spricker.
 
Redigerat:
Jag har gjort det och jag gjorde det på två olika sätt.(i Betong) På det ena stället tog jag en vanlig vinkelslip med diamantklinga.Två spår och sedan el liten bilhammare med en smal mejsel. Dammade fruktansvärt mycket med vinkelslipen.
Metod två var bättre, hyrde en betongspårfräs (typ cirkelsåg med två klingor) Snyggare, mindre damm (kopplade dammsugare)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, betongspårfräs låter som vägen att gå då, hur gör man med taket som är trä, kan man köra denna maskin även där? Eller måste man hitta på annan lösning?

Hur gjorde du för konsolerna? Det ska ju upp antagligen runda hål där man monterar någon typ av insats för kablar?
 
tommib
Menar du dosor/apparater när du säger konsoler? I betongvägg borrar man hål för dessa med betonghålsåg av lämplig dimension och stoppar in en spårdosa (eller valfri annan dosa, men det är lättast att använda en spårdosa).
T.ex. denna http://elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Prata med elektrikern om vad han tänker montera och vilken dimension du ska ha på hålen. Det är överhuvudtaget bra att prata med elektrikern först så att hen kan anvisa hur det ska spåras, annars riskerar du att jobba i onödan.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Och varifrån har du fått att elektriker inte bilar/sågar själv?? Elektriker gör normalt allt "skitjobb" själv (till skillnad från tex rörmockare) dvs bilar och borrar dom hål och "rännor" dom behöver.
Men om du gör som tommib skriver och först av allt pratar med elektrikern så spar du säkert både tid och pengar, i alla fall om du ska bila själv.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.