Hej, vi har en magasinbyggnad med murad källare, bjälklag i betong, överbyggnad i trä.
Tänkte inreda en del av ovanvåningen till gästrum/kontor.
Vill inte isolera betongplattan underifrån pga behovet av takhöjd.

Hur isolerar jag enkelt på ovansidan? Fungerar det med platonmatta + cellplast + flytande trägolv? Hur får jag tillräcklig luftväxling i platonmattan?
 
Hur kallt och fuktigt är det i källaren? Normalt borde det inte inte behövas platon och absolut inte mekanisk ventilation på ett bjälklag, det är vid källargolv eller plattor på mark som sånt kan behövas.

Annars är cellplast + flytande golv lämpligt. Cellplasten skall vara av "hårdare" slag S150 eller högre, kallas även XPS. Kolla dock golvtillverkarens krav på undergolv, det är de som avgör i slutändan om garantier skall gälla.
 
Tack för snabbt svar!
Väldigt fuktigt i källaren, tyvärr.
Händer att källarväggarna får påfrysning längst upp vid köldknäppar.

Sitter på en mängd s100, men den räcker alltså inte?
 
Platon är inte så dyrt så det är ingen större fara att lägga för säkerhets skull. Man brukar säga minst S150 för flytande trägolv men som sagt är det golvtillverkarens krav som styr.
 
Tomture61
För att ge dig lite perspektiv på isolering :rolleyes:

Byggde min cementplatta själv till mitt hus så , makadam underst , 250 mm cellplast , 150 mm betong med armering och värmeslang.
Kall/varmvatten drogs i uppspårade kanaler när jag var vid 200 mm cellplast (50 mm cellplast över detta)
Kall/varmvatten slangar isolerade med cellplaststrumpa + rör i rör.
Nu på uppvärmningssäsongen får jag spola länge om jag önskar kallt vatten från min kökskran ca 8 m bort från inkommande vatten till huset.

Om du isolerar för dåligt på din cementplatta kan du få ett fenomen du inte önskar ,vatten från marken kan sugas upp i din grund med vattenskador som följd.

(har inte riktigt pejl på om din cementplatta är i källaren eller ovanvåningen)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.