Jag är utbildad till verkstadsmekaniker, och precis som inom alla områden fick man lära sig vad saker heter på riktigt, inte vad man till vardags säger, klassikern i det området är bulten, ett namn som dom flesta använder på alla skruvar över 6 mm med sexkantig skalle. I verkstadsskolan fick man lära sig att allt med gänga oavsett storlek eller skalle är en skruv, fixade man inte det fick man sänkt betyg.

Senare i livet snubblade jag in på en byggfirma utan att vara nån snickare, men det löste sig med tiden, man lärde sig av gamla rävar med kunskaperna, bla vad saker heter, och sa man list om fel pinne fick man bastning.

Man läser ju dagligen här på BH om golvlister, dörrlister, fönsterlister, taklister, och en massa andra lister, ja så som vanligt folk säger till vardags om dom flesta pinnar som är mindre än en bräda.

Men det heter sockel, foder och list nerifrån och upp.

En lite kul tråd om vad saker heter, varför dom heter så, och var vi vanliga dödliga säger om olika byggmaterial.
 
De som kan minst på mitt jobb är de som är bäst på terminologin
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Ström/Spänning är det många som slarvar med och säger att det är ström i kablar osv utan att det är en last inkopplad så det inte går någon ström när de egentligen menar att saker är spänningssatta.

Effekt(W)/Energi(Wh) är även vanligt att folk säger fel på när de anger energiåtgång på sitt hus osv

Vanligt folk säger färg om både innehållet i burken och kulören. Målaren säger färg om innehållet i burken men använder ordet kulör om vad för "färg" färgen har (dvs vätskans egenskaper med avseende på vilka synliga våglängder av ljus den inte absorberar när den torkat ;))
 
Verkligheten är inte så svart eller vit med 100% rätt eller fel. Språket förändras också över tid utifrån hur det används. Vem säger att det är fel att säga golvlist? Ordet finns i alla fall i SAOL ;)
 
AndersMalmgren skrev:
De som kan minst på mitt jobb är de som är bäst på terminologin
Amen!!!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jobbade på byggvaruhus när jag pluggade, då fick man lära sig vad alla pinnar hette och massor om material och deras egenskaper. Tyvärr är det över 20 år sedan, och utvecklingen går framåt snabbare än mina kunskaper :)

Ekorrstick kallade vi virkesställen där man sköt in brädor och list i. Googlar man på det så får man en träff, ett inlägg här på BH gjort av mig :wow:
 
Kärring = lyfthjälp, stötta vid monatge av skivor och andra moment där man behöver en extra hand.
 
333121-avvagningspadda_2.jpg
Detta är en "padda", och används vid avvägning av höjder. Man ställer alltså avvägningsstången på den vid alla "mellanlandningar". Ordet kommer främst från engelskans "pad", dvs underlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.