Ett byggföretag skulle kompensera alla förseningar med att anlägga en ny gräsmatta åt oss. Efter ett dräneringsarbete, borttagning av stora träd etc så var vår trädgård en leråker där ogräs etc hade lyckas växa upp så större delen var grön men av fel växter. Vad företaget gjorde var att lägga matjord direkt på den gamla "ogräsmattan" utan något underarbete. Man kan se ogräset på vissa ställen där lagret inte är så tjockt. Går det att få en fin gräsmatta på det viset eller kommer det gamla ogräset/gräset att ta över eftersom det finns strax under ytan?
 
Egentligen bör man köra med jordfräs och ta bort så mycket ogräs man kan innan man anlägger en ny matta.
Detta kanske kan gå (beroende på hur mycket starkt ogräs som vilar under ytan). Man måste vara noga med att röja undan ogräs som kommer upp så inte det tar över, annars ger man gräset ingen chans att ta sig!

Mikael
 
Låter rimligt och ungefär som jag tänkte mig. Med tanke på hur mycket ogräs som tagit över i trädgården sedan den blev en leråker förra året så borde de tagit bort det tycker jag.
 
Ja det förstår jag, är det dom som har ansvaret för att din gräsmatta ska bli helt iordning? Har dom vart där sedan dom anlade den?
 
Ogräset skulle avlägsnats först, men det kan du bekämpa senare. Vad som är viktigast är själva underarbetet, och framför allt hur mycket matjord du fått. Bör vara minst 20cm ovanpå väldränerad anläggningsjord, ej styv lerjord.
 
Ska själv lägga rullgräs om några veckor. Höjde min tomt med ca 40cm (som mest, har sluttande tomt) men där det endast lagt ut ca 5cm matjord så har nu ogräs vuxit fram.
Jag har nu tänkt att lägga ut ca 10cm matjord ytterligare. Behöver jag ta bort ogräset innan jag lägger på mer matjord och sedan rullar ut gräset?
 
Ja ogräset försvinner tyvärr inte :)
 
Alej skrev:
. Behöver jag ta bort ogräset innan jag lägger på mer matjord och sedan rullar ut gräset?
ja men om du har 2-3veckor på dig hinner du nog köra round up! Läs ordentligt på bipacksedeln.
 
  • Gilla
Alej
  • Laddar…
Hade tänkt köra ogräsättika dubbel kraft. Är roundup bättre?
 
Stödså gräs och klipp ofta så ger det sig.....med tiden. Dock kan man tycka att entreprenören gjort det lätt för sig, tyvärr.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En robotklippare kanske underlättar, den klipper lite varje dag om du vill, gräset trivs bra, annat sämre?
 
Klipper du lågt och ofta kommer det att funka med vissa undantag. Tex klöver kommer du inte bli av med. Men gödsla det nya gräset (inte direkt). Klipp lågt och ofta och handplocka om något inte ger sig så ska det vara lugnt.
Kan du få tag på tomahawk el starane så kör en gov med det efter någon månad när temperaturen inte understiger 9-10 grader under 3 dygn efter besprutning.
 
Alej skrev:
Hade tänkt köra ogräsättika dubbel kraft. Är roundup bättre?
Roundup dödar det mesta som växer, därför måste man vara försiktig nära andra växter man vill ha kvar - tex häckar. Det går nog knappast att jämföra med ättika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.