Hur ska man tänka för att få samma stuk i hela huset? Det är ett 200 år gammalt hus och alla dörrar och karmar ser likadana ut och är idag målade i samma färg. Kommer förmodligen målas om i någon grå nyans. Alltså hur ska jag tänka? Känns som att det blir rörigt att måla och tapetsera hipp som happ. Jag har rätt dålig koll på vad som är tidstypiskt. Gammal parstuga så det är väl allmogestil som gäller. Vill försöka fånga tidsandan så gott det går. Min man är dock inte lika förtjust i det gamla så det får gärna vara lite lagom.
 
Åsa Lund
Låna lite böcker om gamla hus på biblioteket och läs på så hittar ni nog nåt som ni båda gillar. Kan vara mysigt att bläddra/drömma tillsammans :)
 
Titta på vad som har varit typiskt i trakten. Gamla ödehus och hembygdsgårdar brukar vara bra att titta i. Sedan kan man vaska och välja just de gamla lösningarna som passar in funktionellt i det hus man har och med de gamla delar man har kvar och sedan försöka välja stilen på de moderna delarna så att de någotsånär passar ihop med det gamla utan att för den skull vara gammalmodiga.
Ta det lugnt.... ingen brådska. Om ni vill och om huset är i fungerande skick kan ni bo något år i huset först så ni ser hur ni vill ha det.

Man kan få till en väldigt snygg blandning av nytt och gammalt om man låter det gamla huset bestämma. Glasdörrar och öppna planlösningar och sprutspacklade tak hör inte hemma i ett gammalt hus. Inte kubistiska inredningar och helvita väggar och lackade dörrar heller.....och framför allt inte den rustika designercottagestilen som finns i alla inredningstidningar.
Däremot kan man mycket väl få en modern köksinredning att smälta in i det gamla och bli en del av helheten. Det vi uppfattar som "gammalt" har ju uppstått stegvis genom flera århundraden när man har lagt till nya delar och passat ihop dem med den existerande stilen till en tilltalande helhet. Om man har en ödmjuk inställning kan man fortsätta på samma vis i generation efter generation.

Då man arbetar i branchen som jag gör får man ju se både det ena och det andra men de husen som är mest tilltalande i mina ögon är de där folk har vågat kombinera nutid och dåtid till en tilltalande enhet enligt sin egen stilkänsla och husets egna förutsättningar. Inte enligt bok och katalog.

Böckerna brukar ofta beskriva småborgerligt byggnadsskick i Mälardalen och allmogekultur från Hälsingland. Om man sätter in dylika läroboksstilar i en gammal bondstuga på en annan ort börjar allting se fel ut.
Som glasögon på en älg....som finnarna säger......

Förr var det vanligt att dörrar och lister var litet olika målade i olika rum. Ofta var de också olika snickrade eftersom man gärna återanvände snickeridetaljer från rivningshus så långt de räckte och sedan fortsatte med nysnickrat i den stil som bysnickaren var van vid och råkade ha profilhyvlar för.
Ända sedan man började tapetsera på 1800-talet har tapeterna varit enhetliga i hela rummet men olika i olika rum. Innan dess var bättre rum i större gårdar lerklinade och resten hade bara stockväggar.

Lycka till!
 
Kolla om det finns något museum i Jönköping som täcker in lokal byggnadsstil.
 
Eller så kan du väl kolla med dina länsombud i byggnadsvårdsföreningen - om du är medlem? En del av dem är bra på att ge tips om sånt där. Är du inte medlem så är det lätt att bli och kostar inte många hundralappar om året ;-)
 
Museum besöker man, man bor inte i dom. Man ska inreda så man trivs och så att det är praktiskt främst. Men visst finns det inredningsdetaljer som inte passar in, man behöver dock inte vara militant på att allt ska vara 100% tidstypiskt.
Jag själv bor i ett 1700-tals hus och har jugendmöbler i ett rum, allmoge i ett annat (även om vissa möbler är jugend där också). Det funkar hur bra som helst, jag blandar med fingertoppskänsla.
Men om du vill ha tidstypiskt, så använde man väldigt sällan vitt, så gråa dörrar låter jättebra. I mitt hus har golvlisterna ursprungligen varit ljust gråblå, taklisterna någon typ av grönturkosgråaktig nyans, taket samt väggarna var gröna och dörren som är 1700-tal var engelskt röd och 1800-tals dörren grå. Jäpp, det måste sett strålande ut. :D
En tapet jag själv är sugen på ser lite allmoge ut och finns på rusta: http://www.rusta.com/se/tapet-area-dekor-p20401548.aspx
Ett fint sätt att få ett "tidstypiskt" kök, är att köpa gamla skänkar, måla dom i samma färg och använda som bänkskåp tätt sida vid sida i köket. Man får såga av ben för att få alla i samma höjd och förbinda dom med en enda lång bänkskiva.
Jag renoverar ett rum åt gången, men köper material till övriga rum när jag kommer över det billigt, hittade tapeter till pigkammaren igår för 10 kr rullen, ska spana efter sådana där utegolvsplattor till det rummet också (av praktiska skäl då det är jordgolv där), det rummet används enbart som förråd, så där spelar inte ett modernt löstagbart material någon roll.
 
nernu skrev:
Min man är dock inte lika förtjust i det gamla så det får gärna vara lite lagom.
Se åtminstone till att det är reversibelt. Dvs. att när han, eller nästa ägare, vill ha den gamla stilen skall det vara enkelt att återföra byggnaden till det ursprungliga. (Mao. ska ni inte byta ut de gamla fönstren.)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.