20151027_212813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej som ni ser så sitter dörren nästan helt rätt men på högra sidan så stängs den inte jag har ingen aning vart felet ligger om det är i karmen eller reglarna. Vad skulle ni gissa på ? Tålamodet tog slut
 
D09
Är egentligen helt kass på dörrkarmar men ser det inte lite tajt ut mellan regel och karm?

Behövs det inte lite spelrum för att reglera karmen?

Om man följer springan på v sida, växer inte den uppåt mellan karm o dörr?
 
D09 skrev:
Är egentligen helt kass på dörrkarmar men ser det inte lite tajt ut mellan regel och karm?

Behövs det inte lite spelrum för att reglera karmen?

Om man följer springan på v sida, växer inte den uppåt mellan karm o dörr?
Resten av dörren sitter perfekt förutom just den biten. Får kolla imorgon med mellanrummen. Är det reglerna jag borde koncentrera mig på ?
 
S
S
Om karmen är rak på den sidan som tar i så får du justera In karmen i ovankant på gångjärnssidan eller ut i nederkant.

Många tänker fel när dom justerar en dörr/fönster och justerar där det tar i b
Oftast ska man justera på motsatt sida istället.


Undrar om det blev begripligt?
 
Eftersom reglarna sitter dikt mot karmen finns det ju ingen justermån, så det är lite svårt att se hur man rättar till detta utan att göra rätt från början....
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar. Finns det någon på det om man inte kan justera karmen med hjälp av karm skruvar. Tex slipa bort en bit av regeln eller liknande ?
 
I ditt läge skulle jag, tror jag eftersom jag bara ser en bild, ta bort reglarna, ersätta dom med 15mm plyfa och sedan fixera plyfan i väggen och sist dörren i plyfan. Då kommer det finnas justermån via karmskruvarna.

Eller så kan du bända och banka lite och få till det ändå, men det är lite svårt att se på bilden....

EDIT: Vad säger du om att lossa, dörren, ta bort EN av reglarna och montera dörren mitt i det hålet som då blir? Använd karmhylsor så är det lättare att fixera dörren mot den oregelbundna väggen där du inte har någon regel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.