Nej det där badrummet hade jag fått kalla svettningar av :/ Lider med TS
 
R
Fattar dock inte varför man la den kapade delen neråt mot mattan. Jag skulle satt den nedersta raden först med hela platter (den rad som är kapad fult) och sedan fortsatt sätta platter upp till taket. Då hade man kunnat ta upp bade variationer och en ful kapning mot taket där man ändå drar en sträng med mjukfog mellan tak och översta plattan som hade dolt en naggad kant...
 
Man gör väl iofs. ofta så att man sätter en kapad rad längst ner. Dels för att golvet lutar, så man vill ha en sned kapning, dels för att det ofta måste vara kapat både mot golv och mot tak för att undvika att få en kil på 10 - 20mm mot taket.
 
Tycker att även med rena vinkelslipskapningar så brukar dte bli bättre än sådär. Det kan vara svårt att få snygga kapningar även med plattskärare om plattor skall geras ihop vid ett hörn. Men det är ju ett svårare drifstfall.

Kanske skulle vara läge att tillverka en portabel laserskärare...
 
Har upplevt att en kakelskärare är svår att använda om det bara är någon centimeter som ska skäras, just knäckningen är svår.
Säkert en baggis för proffs men som amatör kan det vara knepigt. :surprised:

Är det verkligen ett proffs som varit hos TS ? :wow:
 
När man har matta på golv så kapar man sällan /aldrig? plattan så den följer golvet utan man sätter nedre raden vågrätt oavsett hur golvet svänger.
Jag vill ha min 15 cm uppvik matta, då kan man överlappa med tätskiktet och ändå få runt 7-10cm mellan golv och väggplatta, då fastnar inte gummirakan mellan platta och golv
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Roland: det kan vara svårt även för oss som jobbar med det dagligen.
 
Nu tänkte jag inte på kakelsärare av "knäckmodell" utan med diamantklinga.

Jag har fått lära mig av ett proffs en gång att smala remsor knäcker man till stegvis. Den bit man skall ha kvar skall vara bredare än det som knäcks bort. Så vill du ha en 20mm remsa, så knäcker du först till en 50mm bit, knäcker den till 30mm, och sedan knäcker du bort 10mm från den, behåller 20mm. men med diamnatklinga blir det enklare och bättre.
 
Redigerat:
Får fråga igen hörrni, hur gör jag för att få in inlägg i rätt avdelning?
 
R
nino skrev:
När man har matta på golv så kapar man sällan /aldrig? plattan så den följer golvet utan man sätter nedre raden vågrätt oavsett hur golvet svänger.
Jag vill ha min 15 cm uppvik matta, då kan man överlappa med tätskiktet och ändå få runt 7-10cm mellan golv och väggplatta, då fastnar inte gummirakan mellan platta och golv
ja men de va precis så jag menade! Jag gjorde så nu när jag satte kakel på vägg, jag satte en helt vågrätt rad en bit ovan golv, sen lät jag den raden under ta upp variationer mot golvet! Då ser man aldrig den del av plattan som är ful.
Se bild, röd linje är helt vågrätt och efter den sätter man första raden. Under röd linje sätter man sedan plattorna som tar upp variationer mot golvet. Den kapade/fransade sidan av kaklet ligger mot golvet och kommer aldrig att synas. Så gjorde jag nu när jag sätter plattor i mitt badrum, funka fint.
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är en väldig skillnad på kakel och kakel också. Bra kvalitet brukar gå att knäcka i smala remsor och utan nagg även i ganska rappliga kakelskärare. Sämre kakel kan vara ett elände att jobba med även i bra skärare. Samma när man använder tång eller vinkelslip för urklipp, vissa plattor blir det aldrig snyggt med, eller att de spricker rätt över vad man än gör.
 
PNO skrev:
Det är en väldig skillnad på kakel och kakel också. Bra kvalitet brukar gå att knäcka i smala remsor och utan nagg även i ganska rappliga kakelskärare. Sämre kakel kan vara ett elände att jobba med även i bra skärare. Samma när man använder tång eller vinkelslip för urklipp, vissa plattor blir det aldrig snyggt med, eller att de spricker rätt över vad man än gör.
Då frågar jag mig; kan man se om kvalite'n är bra eller dålig?

Det är väl ganska vanligt att bostadsägaren ger sig iväg till en kakelförsäljare för att välja ut en kakel som sedan en anlitad kakelsättare får arbeta med.
Hur kan en amatör se om kaklet är bra eller dåligt? :confused:
 
O
Jonathan99 skrev:
Får fråga igen hörrni, hur gör jag för att få in inlägg i rätt avdelning?
Nu verkar du få ganska bra svar även här! Annars så får du helt enkelt skapa en ny tråd i rätt avdelning.

Jag skulle inte acceptera den skärningen av kakelplattan... De är tydligt att det går att kapa snyggt....
 
Vi kontaktade Byggkeramikrådet som fullt instämde i att naggade kakelkanter inte skulle accepteras.
Med rätt verktyg och skicklighet kunde man få rena snitt på allt kakel.
Men firmans chef sa att det var stört omöjligt...
 
Du kan visa honom denna bild från mitt badrum, plattan i mitten av bilden och är kapad på höger sida pga en speciallösning

Edit:även plattan på höger sida som möter den är kapad på sin vänstersida

Visa bilaga 116149
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.