Jag har halvseriösa planer på att installera ett lite bättre larm- och passersystem i mitt nya hus. Men antingen har jag missat någonting eller så krävs det en hel säck med olika små dosor som måste upp överallt.

Per dörr krävs en läsare (till exempel pp500em), en dörrcentral (DCXX), ett motorlås (810C), en styrenhet till motorlåset (DAC564). För att koppla ihop krävs sedan en undercentral för inpasseringssystemet (SR35i), en larmcentral (SPC) till vilken man dessutom behöver ett gäng moduler för uppringning och liknande och sedan en massa strömförsörjning till det här.

Många små lådor blir det. Det känns inte helt genomtänkt. Ska det vara så här?
 
Om du har en SPC Intrunet som larmcentral räcker det med kortläsaren PP500EM och en SPC A210 dörrcentral för att det ska funka som larm och passersystem. Bortsett från DAC:en till låset då. Jag kör själv så och det funkar perfekt.
Ta en titt på eltryckeslås, betydligt billigare. Ex Abloy 8180 som utgått men som går att hitta begagnat.
A210 kan hantera två dörrar.
 
Om kan tänka dig alternativa motorlås, kan du ju kolla in Axema Vaka. Ger färre dosor.
 
Sen finns ju Safetron ML151 och ML152 motorlås utan styrbox. Svensktillverkade och både billigare och bättre än Assas varianter. Räcker det med ellås så tycker jag att du ska köra på Abloy EL580.
 
KrSp skrev:
Sen finns ju Safetron ML151 och ML152 motorlås utan styrbox. Svensktillverkade och både billigare och bättre än Assas varianter.
Ja, de var ju lämpligare prissatta. På vilket sätt är de bättre än assas?

Annars är jag rätt förtjust i hakregel.
 
Det går ju inte direkt fort, men nu är vi åtminstone igång för test. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt, planerar för en liknande lösning med SPC och en PP500EM. Blev det något motorlås också?
 
Motorlås blir man ju skogstokig på för de går så sakta. Är det inte elslutbleck man ska ha? Sådanna med elektromagnet. Men de kanske inte finns godkända för ytterdörrar.
 
Beror väl på vilket lås man har? Finns motorlås som hävdar öppningstider på 0,3 sekunder från både Assa och Safetron.
 
Gamla motorlås kan upplevas som långsamma, men inte dagens lås. Innan man hunnit flytta handen från kortläsare/öppnaknapp till trycket på dörren så har motorlåset redan öppnat :p
 
Skulle ni kunniga kunna tipsa om vilket lås som är ekonomiskt och funktionsmässigt bra kombo? Är sugen själv på ett passersystem i entredörren.
 
Safetron är de billigare i segmentet, är i många fall kopior rakt av på Assa. Dom har bla ett motorlås med dac inbyggt i låsskistan, Dock har kvaliten varit varierande. Kanske kan fungera bättre i hemmamiljö än i skolor och andra offentliga miljöer där jag installerar mest, är ju betydligt högre slitage där
 
user7 skrev:
Snyggt, planerar för en liknande lösning med SPC och en PP500EM. Blev det något motorlås också?
Inte "ännu".
 
Planerar att installera motorlås framöver. Har ett Assa 810 och en Dac430 liggandes men har inte riktigt bestämt hur det ska vara än ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.