Hej,
Håller på attt renovera en timmerbyggnad som stått ouppvärmd i många år och upptäckte att ett av hörnen är mer eller mindre uppätet och timmerstockarna är söndersmulade, vad tror ni är bästa sätttet att gå vidare? Tror ni det stannar av när huset värms upp och virket "torkar ur" och man har tagit bort de angripna delarna? Eller är det sanering av firma som gäller? Något man kan spruta på själv?

Bifogar ett par bilder på angreppet, vilket skadedjur kan det röra sig om? 20150711_115920[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150711_115931[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
fukt + hästmyror och strimmig trägnagare är min gissning. Har du ett stuprör utanför i hörnet som kanske skvätt upp vatten i alla år?
 
öringen skrev:
fukt + hästmyror och strimmig trägnagare är min gissning. Har du ett stuprör utanför i hörnet som kanske skvätt upp vatten i alla år?
Ja ett stuprör i hörnet som slutat en bit upp på väggen och ingen vinkel/utkastare så vattnet har definitivt skvätt mot väggen.
Tror du det finns chans att angreppen försvinner om man fixar stuprör/dränering, ta bort de angripna delarna och håller rummet uppvärmt?
 
Det tror jag absolut. Troligen är angreppet ganska begränsat till hörnet.
 
Så hade vi precis i en stuga vi fick, det var trämyror (stora rackare) som grävt gångar och bo.
Men dom gör det bara där det är fuktigt, är det inte fuktigt så kan dom inte gräva gångarna då är det för hårt..
 
Tack för era svar, blev genast lite lugnare.. :) Såg framför mig en kostsam sanering...
Nu är allt angripet trä bort och har nu reglat upp en ny stomme istället för timmerstockar.
 
Är det hästmyror så kan de tyvärr fortsätta att knapra nytt virke.
Hästmyror är ju lätta att känna igen.

Är det bara "vanlig" röta pga fukt så är det bra. Är det den äkta hussvampen så är det inte bra.
Är det husbock så är det inte heller bra.

Hästmyror, husbock och hussvamp bör definitivt saneras.
 
Anticimex skulle jag ringa. Har själv haft husbock och det tog 3 sprutningar innan de tystnade.
 
Brukar ingå i hemfärsäkringen att anticimex kommer ut kostnadsfritt.
 
Jag huttade lite överraskningar idag i ena bottenstocken. Det såg inte lika illa ut som bilderna i denna tråden. Men man har spikat panelen rakt på isoleringen och bottenstocken, utan läkt. Ingen som helst möjlighet till ventilation. Panelen är murken och bara trillar isär.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stocken var delvis skadad och trillade isär. Ungefär 2 cm in i stocken var det murket.
Jag tog stämjärn och borrmaskin och tog bort det murkna för att sedan sätta dit en ersättningsbit. Blir cirka 3 cm djup och 40 cm lång. Är inte riktigt färdig med urhuggningen. Lite finlir kvar innan det ska passa.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag fått i lagningen så ska det på ny panel. Det blir ordentligt med läkt, vindskyddspapp och luftspalt. Då ska det klara fukten i många år framåt.
Men något jag funderar på är om jag ska behandla lagningen eller bara lämna den obehandlad?
Så här blir nya panelen med luftspalt och ordentligt snedsågade ändar.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.