Claes Sörmland
Ska du laga puts på källarens innevägg? Håll dig till samma sorts puts som tidigare använts. Är putsen lätt att peta i smulor, vit och huset är äldre så är det nog kalkputs. Är huset från 1900-talets andra halva eller senare så är det nog kalkcementputs (KC). Den är starkare.
 
  • Gilla
ubeda02 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Ska du laga puts på källarens innevägg? Håll dig till samma sorts puts som tidigare använts. Är putsen lätt att peta i smulor, vit och huset är äldre så är det nog kalkputs. Är huset från 1900-talets andra halva eller senare så är det nog kalkcementputs (KC). Den är starkare.
Det är inomhus källar. Är vanlig puts tillräckligt finkornig för att kunna slipa fram en slät yta som man gör med spackel? Huset byggt 74.
 
Claes Sörmland
Nej slipa puts är inte metoden som används. Men putsen kan glättas med en stålskånska vid själva putsningen - det trycker in ballasten (sandkornen) så att det blir en nästan glatt. Är det så som källarväggarna ser ut?

Sen finns det ju en massa lagningsprodukter av fillertyp som är blandningar av cement och plastballast. Husfix är ett känt märke. De kan slipas. Men i ett hus från 1974 så har de knappast använts i orginal så en lagning av en del av källarväggen lär se konstig ut.

Så vanligt putsbruk C är min gissning till rätt materialval.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Frågan är hur fuktigt det blir. Om det är en uppvärmd källare så kan du nog använda gipsputs (typ Gypsum).Den är lättjobbad och du kan lägga på riktigt tjocka skikt/fylla ut stora håligheter utan problem.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Men gipsputs har dålig mekanisk tålighet? Resten av ytan är slät tapet. Tapeten har släppt i underkant pga markfukt, det är där jag ska laga betong.
 
krillek skrev:
Frågan är hur fuktigt det blir. Om det är en uppvärmd källare så kan du nog använda gipsputs (typ Gypsum).Den är lättjobbad och du kan lägga på riktigt tjocka skikt/fylla ut stora håligheter utan problem.
Nej anser jag. Om man som TS säger det är fuktigt vilket det ioförsig alltid är i en källare så går gypsum bort!
 
Ok, det låter inte som att Gypsum är optimalt ur fukthänseende även om det blir hårt och är tänkt som ytskikt inomhus. Men tapet låter ju inte heller som det perfekta ytskiktet på en fuktig källarvägg :)
 
Kromo skrev:
Nej anser jag. Om man som TS säger det är fuktigt vilket det ioförsig alltid är i en källare så går gypsum bort!
Ja, så är det kanske men med tanke på att det är tapet(!) på väggarna kan det ju knappast vara superfuktigt, men såklart är det optimala att putsa väggarna med lämpligt putsbruk och måla med silikatfärg.
 
Tack för alla råd! Ska jag ta Weber PUTSBRUK C BASE 135 25KG eller Weber PUTS- OCH MURBRUK C BASE 224 25KG?

Eller är det hugget som stucket?
 
Beror ju på hur tjockt du behöver lägga på. Tunt=135 tjockt=224
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.