Hemmakatten
Pga av min dåliga mobil (se speciell tråd i detta forum) (tänkte inte köpa ny mobil just nu om jag kan undvika) och pga att vi ska vara bortresta i Lissabon två veckor i jul tänkte jag köpa extra batterier. Dels ett extra litet batteri att ha i fickan för mobilen som räcker ett par timmar, Dels ett litet större som klarar av att ladda lite mer. Har Android-mobiler och en liten surfplatta. Till surfplattan tänkte jag köpa ett SIM-kort på plats för enbart datatrafik (varför finns det inte i Sverige kan man undra).

Som vanligt blir jag helt perplex över utbytet av batterier på marknaden. Är det någon som har tips på vad jag ska välja? Oerhört tacksam, som vanligt, för alla kommentarer.
 
Om jag förstod din andra tråd rätt så laddas mobilen på rätt sätt när du har den i bilen, då verkar det som om hemmaladdaren är trasig.
Har du provat att ladda mobilen via datorns USBport?

Gällande sim-kort med bara datatrafik så har Telia ett utökningskort till abonnemanget Komplett, som bara har datatrafik.
Nu hittar jag det inte när jag snabbkollar, däremot hittade jag "extra sim" som går att koppla till flera olika abonnemang, man delar på huvudabonnemangets surf och det kostar 69kr/mån.
Jag misstänker att dom andra stora operatörerna också har liknande system.
 
D09
Jag har en extra powerbank med mig ibland som klarar av att ladda både ipad och iphone ( USB )

Kostar mellan 2-300kr tror jag

Kan vara en tillfällig lösning för dig
 
Hemmakatten
D09 skrev:
Jag har en extra powerbank med mig ibland som klarar av att ladda både ipad och iphone ( USB )

Kostar mellan 2-300kr tror jag

Kan vara en tillfällig lösning för dig
Precis, det är en sån jag söker.
 
Hemmakatten
Det extra sim-kortet är inget problem. Hittade MEO i Portugal som har sådana bara för datatrafik för en billig penning.

Hemma har jag comviq som mobiloperatör.
 
Hemmakatten
Det är batterierna som är mitt problem. Iofs önskar jag att mobilen fungerade bättre, har försökt ladda den på olika ställen hemma, ingen skillnad tyvärr, men vill inte just nu (den är ju för fasiken mindre än två år gammal) köpa nu) I Lissabon blir det mycket promenader och vill kunna ladda surfplattan.
 
Jag har köpt mobilbatterier från hongkong (via ebay) för typ 40 kr styck, de fungerar bra, men har inte så lång livslängd, max ett år. Men initialt så ökade kapaciteten märkvärt mot orginalbatteriet.

Exempelvis så hade jag en Sony-Ericsson vars batteri inte höll mer än 16 timmar, efter ett 40kr batteri så höll det iaf ~40 timmar.

Gå in på ebay och sök efter "Din mobilmodell battery" så är det bara att sortera på "billigast inkl. frakt" och köpa :)
 
Det går inte att byta batteriet enkelt på en z1 compact, så att köpa ett extra batteri är poänglöst.
 
Demmpa skrev:
då verkar det som om hemmaladdaren är trasig.
Har du provat att ladda mobilen via datorns
Har inte läst den andra tråden, har telefonen snabbladdningsfunktion? Om så är fallet kan det vara denna som är trasig, om billaddaren saknar snabbladdnings så används inte denna och det fungerar
 
Jag har en sån här sedan något år tillbaka. Fungerar bra och väldigt prisvärd. Den silverfärgare var slut men fanns i andra färger. Beställer du nu hinner du få den innan jul.
 
Den här rackaren var typ samma som jag länkade till tidigare. Fri frakt till Sverige inom 24 timmar och kostar drygt en tredjedel av elgiganten-laddaren.
 
harry73
Tycker också den är mer prisvärd, men inte helt jämförbar. GP302 har två usb uttag (2,1A och 2,4A) så man kan ladda två enheter samtidigt (två surfplattor om så behövs). Batterikapaciteten är 12000 mAh vid 3,7 V
Xiaomi har ett USB uttag (2,1A), Så det går bara att ladda en enhet och batterikapaciteten är 'bara' 10000mAh vid 3,6V.
 
Hemmakatten
Nu är två av mina tre problem lösta tack var hjälp här från byggahus (nytt batteri till mobilen och accesspunkt till gäststugan). :) Ett externt batteri vill jag fortfarande ha till surfplattan att ha med på semestern. Använder surfplattan (Z3 tablet) i princip hela dagarna när vi är ute och går. För att kolla kartan, intressanta byggnader, inne på muséer, kolla efter restauranger mm och tyvärr räcker inte batteriet en hel dag och kväll. Ska googla lite på GP's batterier, var inne på Teknikmagasinet idag, deras batterier hette GP, är det samma som ni pratar om? Fast det var bara på 5200 mAh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.