Hubbe2 skrev:
Även om skattesatsen inte vore progressiv skulle A betala mkt mer för samma tjänster från samhället än normala löntagare.
Exakt min poäng, bra skrivet
 
Jag tycker isåfall det är värre att dra alla som har det sämre ställt över en kam och hävda att de "slappat sig igenom grundskola och inte presterar mer än nödvändigt".
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sedan ska vi inte glömma att även fast vi betalar högre skatter så får vi ut minde när vi utnyttjar välfärden, tex maxtak vid föräldrapenning etc

edit: Det kändes nästan som skatteåterbäring när grabben föddes 2 månader för tidigt och vi fick spendera en månad på sjukhus :p
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
harry73
Hubbe2 skrev:
Det här är det vidrigaste sättet jag vet att resonera: "Du tjänar ändå så mkt så du ska vara glad ändå"
Jag tycker att man ska vara glad om man tillhör den procenten med högst lön. Och då kan man kosta på sig att vara stolt över att betala skatt.
Jag har sett tidningsrubriker över chockhöjningar av olika skatter, men räknar man objektiv på det handlar det om någon hundralapp totalt
Även om min inkomst inte når upp till Anders inkomst (eller kommer ens i närheten för den delen) hör jag till de 10% med högst inkomst, och enligt Anders beräkning betalar jag 62% skatt. Och det gör jag gärna. Jag är faktisk stolt över att betala skatt :)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gladeligen betalat mer i skatt om det gick till något vettigt. Nu ökar vi skatterna för att vissa inte jobbar. Det är inte ok.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Hubbe.....du vet att du pinkar på dem med lång studietid, höga studielån och DÅLIG inkomst vaa?!
Själv känner jag mig inte träffad då jag är "outbildad" med hög inkomst. Snickare, du vet:wow:
Självklart generaliserade jag, ville bara påvisa att jag anser det vara osmakligt att påpeka för någon att du tjänar ändå så bra så du kan lika gärna betala ännu mer, när denne ändå drar största lasset.
Finns många som utbildar sig länge, sliter i skolor eller i sjukvård och ändå inte tjänar vad de borde. Men tyvärr är samhällsordningen sådan att jobb som många vill ha eller kan göra, dåligt betalda medans spetskompetenser ofta lönar sig. Någonstans måste man i livet göra ett val, vill jag jobba med ngt som jag verkligen vill göra eller vill jag tjäna pengar så jag kan göra det jag vill göra på fritiden. Vissa har turen att ha intresset för sånt som är välbetalt andra inte.
Summa summarum så anser jag att det måste få löna sig att tjäna mycket, för det är där pengarna till staten kommer in ändå. Skattar man bort motivationen så kommer folk antingen skriva sig utomlands eller jobba mindre.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Jag tycker förvisso 66% är för högt, men jag hade inte haft lika mycket problem med det om jag visste att pengarna användes på ett effektivt sätt
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Nu var kanske inte tråden vårt skattesystem utan borttagande av ränteavdrag och hur det påverkar. Tråden lär haverera om hela skattesystemet ska debatteras och bli mycket politisk, vilket redan visat sig ;)

Ränteavdragen har ju trots allt redan minskat då de idag är begränsade till 30%, till skillnad (om jag minns rätt) hade helt andra nivåer på 80-talet utifrån den skattenivå man befann sig på.
 
Jag antar att de som vill ta bort ränteavdragen också tänker sig att kapitalinkomster skall göras skattefria. Det vore en reform för de besuttna som heter duga.

En bättre reform vore att slopa den övre gränsen för fastighetsskatten.
 
AndersS skrev:
Nu var kanske inte tråden vårt skattesystem utan borttagande av ränteavdrag och hur det påverkar. Tråden lär haverera om hela skattesystemet ska debatteras och bli mycket politisk, vilket redan visat sig ;)

Ränteavdragen har ju trots allt redan minskat då de idag är begränsade till 30%, till skillnad (om jag minns rätt) hade helt andra nivåer på 80-talet utifrån den skattenivå man befann sig på.
fast hallå, det går ju hand i hand....
 
AndersMalmgren skrev:
fast hallå, det går ju hand i hand....
Ja och nej, i tråden gäller det ränteavdragen och då får man nog utgå från hur det påverkar utan andra skatteförändringar. Hur påverkar det boendet och bostadsägares ekonomi om inte något annat förändras.
Sveriges skattepolitik ska nog ha sin egen tråd ;)
 
Varför jag drog in det är för att det sjuka är att det är alltid fråga om att ta bort avdrag, men det är aldrig någon fråga om att ta bort skatter. Så trött... Sedan är jag egentligen emot alla former av avdrag. Men när vi har världens högsta skattetryck så behövs de ju
 
En annan reform, som också är bättre än att slopa ränteavdragen, är att behandla kapital likadant som näringsverksamhet. Dvs istället för att kvitta underskott av kapital mot inkomst av tjänst skjuts underskottet framåt och kan kvittas mot ett eventuellt framtida överskott av kapital.
 
När tråden ändå blivit skattetråd. Vill jag tillägga att Sverige är inte värst på skatter. Det finns värre. Bodde i Kanada i ett antal år och betalade 7200 kr/ månad i fastighetsskatt för en typisk 1,5 plan villa. Flyttade till Sthlm o här var det rena paradiset! 7000/ per år för ett hus i samma pris klass. Inga rotavdrag eller barnbidrag trots höga skatter tandläkaren var lika dyrt som en elektriker i Sthlm.
 
Redigerat:
Nuvarande system har sina rötter i Miljonprogrammet. Som i sin tur finansierades av de på den tiden nybildade allmänna pensionsfonderna. I grund och botten handlade alltihop om en akut bostadsbrist. Precis som idag! Den stora skillnaden är att vi den gången hade visoner och perspektiv; en (inte spelad utan högst ärligt menad) tro på framtiden och gemensam rättvisa.

Bostadskrisen påminner om arbetsmarknaden. Visst finns det bostäder. Men inte sådana som behövs. Urbanisering och snabbt svällande metropoler, storstäder fulla av unga nyinflyttade lantisar och invandrare. Folk med små inkomster och ingen förmögenhet som ingenstans har att ta vägen. En hel generation med ständigt grusade förhoppningar. Finns det något fast jobb så saknas ändå bostad för att bilda familj.

Att man skrotar ränteavdragen räcker inte. Man måste komplettera med bostadspolitik som är människovärdig, genomtänkt, offensiv, ekonomisk och aktiv. Innan man skaffar sådan samsyn här kommer man ... Absolut .... Ingen .... Vart.
 
  • Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.